Cross-funkcyjność – najważniejsza umiejętność dla CMO - questus

Cross-funkcyjność – najważniejsza umiejętność dla CMO

Cross-funkcyjność – najważniejsza umiejętność dla CMO

Stanowisko CMO od dawna nie jest tylko statyczną pozycją na czele działu marketingu. Przed dzisiejszym Chief Marketing Officer stoi wiele wyzwań. Cross-funkcyjność to umiejętność, która pozwala im sprostać – w jaki sposób?

 

Rola Chief Marketing Officer bardzo mocno zmieniała się i ewoluowała przez ostatnie 15 lat. Niektóre firmy, jak Uber czy Lyft, zdążyły nawet z niej zrezygnować. Tom Stein ze Stein IAS uważa, że ewolucja roli CMO prowadzi raczej do powstawania kolejnych stanowisk, jak Chief Growth Officer czy Chief Commercial Officer. Nie chodzi tutaj o zmniejszenie wagi marketingu, ale o trend, dzięki któremu funkcje czysto marketingowe są integrowane z innymi, poszerzając pole działania CMO.

 

Szef marketingu w nowych czasach

Innymi słowy: dzisiejsze czasy są bardzo wymagające dla CMO. Kiedyś wystarczyło cierpliwie awansować w dziale marketingu, od stażysty po kierownika, ale dzisiaj bycie dobrym marketerem to za mało – konieczna jest cross-funkcyjność. Współczesny CMO jest odpowiedzialny nie tylko za marketing, ale musi także skutecznie współpracować z działami i funkcjami w całej firmie, czasem działając nawet jako facylitator albo bufor.

 

Best Practices ze świata CMO

Wielu odnoszących dziś sukcesy CMO uważa cross-funkcyjność za absolutną podstawę. Rishi Dave, CMO w Vonage, mówi o budowaniu relacji z innymi pracownikami jako o najważniejszej umiejętności. Victoria Keese Morrissey, CMO w Caterpillar, podkreśla także umiejętność słuchania klientów i przekładania pozyskanej od nich wiedzy na działania firmy.

 

Cross-funkcyjność w marketingu

Cross-funkcyjność to konieczność we współczesnym marketingu.

 

Równie ważne w tym kontekście jest sprawne poruszanie się w dziedzinie nowych technologii. Marketerzy muszą używać technologii nie jako samego narzędzia, ale jako środka do generowania większego osobistego zaangażowania. Biegły CMO musi nadążać za nowinkami technologicznymi i adaptować się do zmian – tyczy się to również operowania różnymi modelami biznesowymi i przekonywania do zmian pozostałych członków zespołu. To wymaga głębokiego zrozumienia każdego działu firmy i roli, jaką odgrywa on w osiąganiu wspólnego sukcesu.

Skuteczny CMO rozumie różne funkcje firmy i włącza je do działań marketingowych. Współpraca z innymi działami oraz wychodzenie do klienta – wywierając wpływ w firmie i poza nią – to kluczowy element cross-funkcyjności, która stała się najważniejszą umiejętnością dzisiejszych CMO.

 

Pełny materiał znajdziecie na stronie Marketing Land.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja
Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy