Co to jest marketing lateralny? Porzuć schemat, postaw na innowację

Witajcie w kolejnym wiedzowym materiale na blogu questusa! Z dzisiejszego tekstu dowiecie się czym jest marketing lateralny oraz po co firmom wskaźnik innowacyjności. Opowiemy także jakie są sposoby na pobudzenie półkuli odpowiedzialnej za twórcze myślenie, dlaczego metoda 6 kapeluszy przydaje się w biznesie oraz które produkty zawdzięczają swój sukces marketingowi lateralnemu.

 

Po co marce innowacje?

Zaczniemy od ważnej obserwacji jednego z naszych ulubionych specjalistów, którego każdy marketer ma szansę poznać najpóźniej na pierwszym roku studiów. Domyślacie się o kogo chodzi?

Philip Kotler mówi, że firma nie przetrwa, jeśli jej wskaźnik innowacyjności wynosi 0. Uważa, że w branży odzieżowej jego pożądana wysokość to 100%, natomiast w przypadku tradycyjnych biznesów wynik mniejszy niż 20% może oznaczać spore trudności. Wskaźnik innowacyjności to udział wartości sprzedaży produktów, które istnieją nie dłużej niż 3 lata w ogólnej wartości sprzedaży produktów.

 

Kiedy chcesz rzucić etat lub oczarować rynek innowacyjnym produktem…

Tworzenie innowacji jest trudne, kiedy stosujemy marketing tradycyjny. Dlatego warto zainwestować w myślenie lateralne.

Jeśli planujecie porzucić etat i postawić na swój biznes lub wiecie, że w firmie niezbędna jest zmiana myślenia i wykreowanie całkiem nowych linii produktowych, które oczarują Waszą publiczność, dobrze trafiliście! Marketing lateralny to coś dla Was.

 

Koncepcja marketingu lateralnego

Marketing lateralny polega w głównej mierze na innowacjach

 

Co to jest marketing lateralny?

Koncepcja marketingu lateralnego jest oparta na teorii myślenia lateralnego autorstwa Edwarda de Bono. To droga do wyjścia z kolein schematycznego myślenia i wejścia w tryb kreatywny. Polega na innym niż dotychczas spojrzeniu na sytuację i odkryciu całkiem nowych rozwiązań. Zakłada również pozwolenie sobie na poczucie humoru!

Koncepcję marketingu lateralnego stworzyli Philip KotlerFernando Trias de Bes. Ich zdaniem gwarancją sukcesu i przewagi konkurencyjnej dla współczesnych firm jest zdolność tworzenia i wprowadzania na rynek nowych produktów lub usług, które wyróżnią się na tle konkurencji lub na tle dotychczasowych produktów dzięki konkretnej wartości dodanej.

 

3 różnice między marketingiem lateralnym a marketingiem tradycyjnym

Trias de Bes i Kotler uważają, że sedno marketingu lateralnego łatwiej zrozumieć dzięki porównaniu go z marketingiem tradycyjnym. Jakie są zatem kluczowe różnice?

  1. marketingu lateralnym liczy się otwartość na nowe pomysły, marketing tradycyjny ma ustalony schemat.
  2. Marketing tradycyjny zakłada wprowadzenie innowacji w ramach rynku, a marketing lateralny prowadzi do nowego zdefiniowania rynku i potrzeb klientów.
  3. Marketing lateralny to kreowanie, a marketing tradycyjny – wybieranie.

 

Jak włączyć kreatywność? Techniki twórczego myślenia

Żeby pomóc sobie i zespołowi, z którym jesteście w procesie stosowania marketingu lateralnego, warto skorzystać z technik twórczego myślenia. Pomogą Wam generować kreatywne pomysły.

Co możecie zrobić?

  • Postawcie problem na głowie lub odwróćcie kota ogonem i sprawdźcie, co się stanie.
  • Zróbcie burzę mózgów i poszerzcie zespół: zaproście portiera, kogoś z IT i panią, która sprzedaje w bufecie.
  • Zakwestionujcie dotychczasowe ustalenia.
  • Zastosujcie przekształcenie – wyolbrzymcie problem lub zbagatelizujcie go.

 

A może metoda 6 kapeluszy?

W procesie marketingu lateralnego może pomóc Wam również metoda 6 kapeluszy, opisana przez wspomnianego już wyżej Edwarda de Bono. Pomaga ona odkleić się od swojego punktu widzenia i przyjąć określone stanowisko w danej sprawie. Jej zastosowanie pozwala przyjąć aż 6 punktów widzenia omawianego problemu. Każdy z nich to kapelusz w innym kolorze:

  • biały – skupia się na faktach i liczbach,
  • czerwony – pozwala sobie na emocje i nie tłumaczy się,
  • czarny – wyraża krytykę,
  • żółty – opowiada o dobrych stronach,
  • zielony – jest twórczy, generuje pomysły,
  • niebieski – nadzoruje rozmowę i porządkuje myśli.

Zapamiętajcie, ta metoda naprawdę pomaga twórczo rozwiązywać problemy. I w pracy, i w życiu!

 

Metoda 6 kapeluszy w marketingu lateralnym

W marketingu lateralnym przydatna jest tak zwana metoda sześciu kapeluszy

 

Produkty, które odniosły sukces dzięki marketingowi lateralnemu

Pielucho-majtki Pull-Ups dla starszych dzieci – produkt firmy Huggies, która zauważyła potrzeby rynku, (tradycyjny marketing ograniczał grupę odbiorców do dzieci do 3 lat).

Telefon komórkowy – powstał w wyniku potrzeby rozmów poza domem.

Kinder Niespodzianka – jednocześnie zaspokaja 2 potrzeby zjedzenia słodyczy i zabawy, a dodatkowo gwarantuje efekt zaskoczenia.

Jogurt Actimel – nowa kategoria produktów mlecznych, napój wzmacniający odporność.

Red Bull – produkt, który nie tylko gasi pragnienie, ale też mnoży energię.

 

A może Wy znacie produkty będące efektami marketingu lateralnego? A może dzięki Wam takie powstaną?

Smutne, że zdolności twórcze osiągają dzieci w wieku 5 lat, które później idą do szkoły, żeby je stracić – mówi Kotler. Dodaje, że nauka szkolna uruchamia w nas głównie lewą półkulę, zaniedbując przy tym prawą.

Życzymy Wam zatem nieustępliwości w szukaniu innowacji i kreowania nowych rynków oraz innowacyjnych produktów, które zachwycą świat. Mierzcie wysoko i jak powiedział Andrzej Stasiuk, niech Was interesuje nieoczekiwalizm, szukanie bocznych kontekstów, nagłe zwroty burzące wszystkie stałe i stabilne konwencje. Trzymamy kciuki. Niech nic Was nie zatrzyma! ?

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Edyta Drozdowska

Dziennikarka, trenerka, project and marketing manager w questusie – Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym CIM w Polsce. Wcześniej pracowała między innymi dla takich marek jak Szlachetna Paczka, Traficar, Neonet, Wydawnictwo WAM, Express Car Rental. Lubi głębokie rozmowy, miłych ludzi i życie w rytmie „magis”, czyli dawanie z siebie więcej niż trzeba.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej