W dzisiejszym wiedzowym materiale przybliżymy Wam temat kultury organizacyjnej. Omówimy również komponenty wchodzące w skład tego różnie definiowanego zjawiska. Dowiecie się także czym jest kultura organizacyjna i kiedy rozpoczęto dyskusje nad tym zjawiskiem. Omówimy jakie poziomy kultury organizacyjnej wyróżnił Edgar Schein oraz które elementy kultury są najbardziej widoczne, a które funkcjonują głęboko w podświadomości członków zespołu.
Kultura organizacyjna jest często określana mianem żywego elementu organizacji. Mówi się, że stanowi jej „duszę”. Definiowana jest jako nieformalny system działania zespołu wykształcony i charakterystyczny dla danej organizacji. Nad fenomenem tego nieodłącznego komponentu funkcjonowania firm dyskutuje się od lat 80. XX w., jednak najbardziej znany model definiujący kulturę organizacyjną i porządkujący jej elementy przedstawił Edgar Schein w 2004 roku.
Edgar Schein zdefiniował kulturę organizacyjną jako zbiór podstawowych założeń podzielanych przez członków organizacji, który dana grupa odkryła i rozwinęła i traktuje jako sposób rozwiązywania problemów adaptacji zewnętrznej oraz wewnętrznej integracji. Zbiór ten uznawany jest przez grupę za działający właściwie, a nowi pracownicy uczą się go jako sposobu postrzegania problemów i myślenia o nich.
Trzy poziomy kultury organizacyjnej
Schein wyróżnił trzy poziomy kultury organizacyjnej
Pierwszy poziom stanowią artefakty. Są to uświadomione, widoczne elementy, łatwo identyfikowane zarówno przez pracowników organizacji, jak i otoczenie zewnętrzne. Wśród artefaktów wyróżnić możemy trzy grupy:
- Artefakty fizyczne, czyli materialne komponenty organizacji, takie jak dress code, architektura budynków, wygląd pomieszczeń czy kolor służbowych samochodów. Przykładem artefaktu fizycznego będzie również czerwony krawat charakteryzujący maklera.
- Artefakty językowe, czyli te związane z językiem, na przykład charakterystyczne dla danej organizacji słownictwo czy mity i legendy dotyczące historii firmy – zarówno te oficjalne, jak i nieoficjalne.
- Artefakty behawioralne, czyli zachowania pracowników firmy, rytuały i zwyczaje panujące w zespole, jak również savoir-vivre.
Drugi poziom to normy i wartości. Elementy tego poziomu są tylko częściowo widoczne i uświadomione. Wyrażają się one w misji czy filozofii organizacji. Można wśród nich wyróżnić normy i wartości deklarowane oraz przestrzegane – przekazywane w sposób nieformalny, które zidentyfikować możemy na drodze obserwacji.
Elementy drugiego poziomu kultury organizacyjnej odpowiadają na pytanie „dlaczego robimy w naszej organizacji to, co robimy?”. Mogą one dotyczyć celów i strategii firmy, wzajemnych relacji w zespole oraz z partnerami biznesowymi, budowania rodzinnej atmosfery. Te elementy nie są zauważalne w takim stopniu jak artefakty, jednak można je dostrzec na przykład w standardach obsługi klienta, systemie reklamacji czy podczas spotkań integracyjnych zespołu.
Trzeci poziom stanowią założenia. Elementy wchodzące w skład tego poziomu są niewidoczne i nieświadome. Założenia to przekonania, jakimi kieruje się organizacja i członkowie zespołu. Związane są one z kulturą i mentalnością. Determinują sposób postrzegania świata i zjawisk zachodzących wokół organizacji. Ten poziom stanowi fundament kultury organizacyjnej i jest najbardziej odporny na zmianę.
Podsumowanie
Podsumowując, z materiału dowidzieliśmy się, że:
- Kultura organizacyjna to nieformalne prawa, systemy wartości i zwyczaje pomagające rozwiązywać problemy adaptacji zewnętrznej oraz wspomagające integrację wewnątrz firmy. Często określa się ją również mianem „duszy organizacji” czy „klimatu organizacji”.
- W ramach kultury organizacyjnej wyróżniamy trzy poziomy – począwszy od najbardziej widocznego i uświadomionego, a skończywszy na najgłębszym i niewidocznym poziomie.
- Pierwszy poziom to fizyczne, językowe i behawioralne artefakty, drugi to normy i wartości, a trzeci to poziom założeń.
Bibliografia:
- „Organizational culture and leadership”, E. H. Schein, 2004
- „Biznes nowych możliwości” R. Kozielski, 2017
- „Droga ważniejsza niż cel” S. Lachowski, 2012
- Culture Fundamentals from Edgar Schein, 2014,
- https://www.youtube.com/watch?v=4Fw5H7GWzog