Ponieważ bieżący przegląd blogosfery marketingowej został opatrzony niezwykle okrągłym numerem „50”, postanowiliśmy z tej okazji przygotować dla Was coś specjalnego. W pocie czoła przejrzeliśmy zatem 49 poprzednich tekstów i wyselekcjonowaliśmy z nich absolutną śmietankę, crème de la crème – 10 najlepszych artykułów, jakie kiedykolwiek polecaliśmy.
Bez względu na to, czy dla niektórych z Was będzie to pierwszy kontakt z poniższymi treściami, czy widzieliście je już na blogosferze – zdecydowanie warto zajrzeć do choćby kilku tekstów. A zatem, inspirującej lektury!
The 4C’s: My Framework for a Brilliant Brand
Kaye Putnam,
kayeputnam.com
Kaye Putnam wyjaśnia na łamach swojego bloga różnicę między marketingiem a brandingiem. Ten pierwszy skupia się na tym, co robisz, jako firma i jak pomagasz. Natomiast branding pokazuje, kim jesteś i jaką wiadomość chcesz przekazać swoim odbiorcom. Na tej podstawie autorka stworzyła swój własny koncept 4C dla brandingu, którym dzieli się w artykule. W jego skład wchodzą:
- Charakter (Character) – aby go określić, należy zastanowić się nad osobowością i punktem widzenia marki. W określeniu osobowości niezwykle przydatne okazać się mogą archetypy, natomiast punkt widzenia skupia się na określeniu, w co wierzysz jako marka;
- Zaangażowanie (Commitment) – tutaj należy zadać sobie pytanie „co sprzedajesz i dla kogo?” Odpowiedzi powinny budować propozycję wartości, którą odbiorcy zrozumieją;
- Wiarygodność (Credibility) – ta część koncepcji odpowiada na pytanie „dlaczego odbiorca powinien mi wierzyć?”. Wiarygodność budować można na wiele sposobów. Putnam wyróżnia tutaj dwie kategorie – „twarde dowody” (m.in. referencje, certyfikaty, licencje, case studies) oraz „domniemaną wiarygodność” osiąganą m.in. poprzez design, sposób komunikacji, asocjacje;
- Kontekst (Context) – w skład ostatniego „C” wchodzi przede wszystkim kontekst rynkowy obejmujący takie aspekty, jak konkurencja, substytuty, POD oraz kwestie kulturowe (jak jesteśmy postrzegani?, jakie są obecne trendy?).
Czy czujesz emocje w reklamie?
Jacek Kotarbiński,
blog.kotarbinski.com
Jacek Kotarbiński na łamach swojego bloga przybliża temat wykorzystania emocji w komunikacji marketingowej. Jak wspomina, wiele marek wychodzi z założenia, iż agresywne i kontrowersyjne treści oparte często na negatywnych emocjach, „działają”. Należy sobie jednak zadać pytanie, co to oznacza, że „działają”. Na pewno przyciągają uwagę, ale niewiele mają wspólnego z kreowaniem pozytywnych wobec marki postaw czy chęcią zakupu.
Niestety dla wielu marek kwestia zaangażowania jest „zerojedynkowa” – to, czy duża ilość lajków i komentarzy pod postem wynika z kontrowersyjnego contentu, czy z wartościowej dyskusji często wydaje się nie mieć znaczenia dla siedzących po drugiej stronie marketerów. Efektem jest propaganda produktowa, a nie profesjonalna reklama.
Jednak można również dostrzec „światełko w tunelu”. Coraz więcej brandów bowiem w aktywowaniu emocji stawia na takie działania, jak interesująca narracja czy brak agresywnej ekspozycji produktu. Przykładem mogą być choćby dobrze znane „Legendy Allegro”.
How to build a company culture your employees will rave about
Benjamin Granger,
Qualtrics
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia kultura organizacyjna i zadowolenie pracowników przekłada się na zadowolenie klientów, a co za tym idzie – sukces biznesu.
Benjamin Granger na łamach bloga Qualtrics przedstawia szereg niezwykle wartościowych wskazówek, jak zbudować dobrą kulturę organizacyjną. Autor wychodzi od definicji tego zjawiska, by następnie wskazać kluczowe benefity płynące z ROI kultury organizacyjnej, takie jak wzrost zaangażowania, retencji, produktywności, przychodów, satysfakcji i dobrobytu. Następnie Granger wypunktowuje wskazówki, które pozwolą stworzyć dobrą kulturę organizacyjną. Na koniec autor przytacza wypowiedzi ekspertów z kilku firm, które szczycą się właśnie sukcesem w zakresie kultury organizacyjnej.
The New Meaning of Customer Relations
Ivan Gurkov,
Brandingmag
Empatia, wspólne cele i wartości stanowią obecnie kluczowe fundamenty budowania relacji między marką a odbiorcami. A więc, rolą komunikacji marketingowej nie jest już promowanie produktów, ale tworzenie społeczności, która wspólnie z organizacją rozwiąże problemy, wykreuje wartości i znaczenie brandu.
Ivan Gurkov na łamach Brandingmag przedstawia trzy główne zadania komunikacji w dobie marketingu 3.0. Są nimi:
- spajanie wartości, obietnic i działalności organizacji. Tylko spójność między tymi elementami pozwoli na budowanie zaangażowania firmy i komunikowanie silnego przekazu;
- projektowanie brand statement i działań firmy jako nośników bezpośredniej wartości. Na superkonkurencyjnym rynku liczą się bowiem ważne tematy, a nie sam produkt.
- zapraszanie odbiorców do współpracy i współtworzenia. Od momentu powstania mediów społecznościowych, poziom partycypacji konsumentów zmieniał się. Dziś nie chodzi już o user-generated content, ale o współpracę na każdym poziomie budowania marki.
Insight konsumenta wyjaśniony na nowo
Jacek Pogorzelski,
Blog Jacka Pogorzelskiego
Jacek Pogorzelski przekonuje, że insight konsumencki jest koncepcją „prostą i trudną zarazem”. Choć sama koncepcja wydaje się być bardzo intuicyjna, potraktowanie jej w całości i wyciągnięcie odpowiednich wniosków już tak łatwe nie jest. Cała formuła powinna składać się z trzech elementów: „chcę” (to, czego potrzebuje konsument), „ponieważ” (opis motywacji konsumenta) oraz „ale” (bariery i obawy). Dopiero zdefiniowanie wszystkich trzech elementów pozwala zrozumieć potrzebę konsumenta.
The Ultimate Guide to Video Marketing
Alicia Collins i Megan Conley,
HubSpot
Wideo jest obecnie jednym z najlepiej przyswajalnych form contentu. Wiele osób wzbrania się jednak przed jego tworzeniem sądząc, że nie dysponuje odpowiednim sprzętem czy umiejętnościami, żeby tworzyć dobre materiały. O najważniejszych rzeczach związanych z treściami filmowymi przeczytacie w rozbudowanym poradniku na łamach bloga HubSpot.
Why Price And Quality Are Weaker Differentiators
Walker Smith,
Branding Strategy Insider
Wartość zawiera w sobie 4 kluczowe elementy: cenę, jakość, serwis i wygodę. Jeszcze niedawno dwa pierwsze elementy stanowiły czynniki wyróżniające dany brand, dając przewagę korporacjom. Jednak nowoczesna ekonomia pozwoliła mniejszym biznesom zakłócić dotychczasowy stan rzeczy, poprzez wykorzystanie digitalowych innowacji czy nowych technologii w produkcji.
Zatem, jak dowodzi Walker Smith na łamach Branding Strategy Insider, to pozostałe dwa elementy – serwis i wygoda – stają się obecnie niezwykle ważnymi czynnikami umożliwiającymi dyferencjację. Dzięki temu budują podwaliny pod nowoczesną i przyszłą propozycję wartości.
Six questions that propel your new marketing strategy
Mark Schaefer,
Businesses Grow
Mark Schaefer na łamach swojego bloga Businesses Grow dzieli się z nami zestawem pięciu pytań, które pomagają w konstruowaniu nowej strategii organizacji:
- Jaki problem klienta rozwiązujemy i jaki mamy na to unikalny sposób? Najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę, odpowiadając na to pytanie, to: nadarzająca się możliwość biznesowa i wyczucie czasu. Koniecznie należy również wziąć pod uwagę odpowiednie dane oraz zbadać, co klienci naprawdę od nas kupują (a to często nie jest tożsame z tym, co dana firma sprzedaje).
- Kto jest naszym klientem? Pytanie to jest niezwykle ważne i pewnie dla wielu oczywiste. Jednak należy pamiętać o re-ewaluacji i śledzeniu zmieniających się trendów. Pytania pomocnicze to: kto podejmuje decyzję zakupową?, co determinuje decyzję?, co i jak szybko się zmienia w zachowaniach nabywców?
Kolejne pytania omawiane przez Schaefera to:
- Gdzie znaleźć naszą grupę docelową?
- Co sprawia, że stajemy się istotni dla klienta?
- Jak komunikujemy naszą istotność?
- Jak mierzymy i dostosowujemy swoje działania?
Artificial Intelligence Will Change How You Do Marketing in 2021
Colin Loughran,
Unbounce
Nowe technologie ze sztuczną inteligencją na czele rozwijają się z każdym kolejnym rokiem. Już teraz AI pozwala usprawnić wiele działań i zwiększyć efektywność pracy. Tych zmian może być jeszcze więcej!
Jak przekonuje Colin Loughran z Unbounce, w 2021 roku sztuczna inteligencja całkowicie zrewolucjonizuje pracę marketerów. O kilku obszarach, które może przejąć oraz o sposobach wdrażania AI i dodatkowych korzyściach przeczytacie w artykule.
Pamięć w reklamie – czyli jak mówić do klienta, aby Cię zapamiętał i w odpowiednim momencie sobie przypomniał
Patrycja Ogrodnik,
Marketer+
Dobra reklama powinna przyciągać uwagę i zachęcać do działania. Ale nie tylko! Ważne jest, żeby nasz komunikat pozostał w pamięci konsumenta, budując pozytywne skojarzenia z marką. Jest to sposób na to, żeby przed podjęciem decyzji o zakupie jakiegoś produktu klient w pierwszej kolejności pomyślał o naszej ofercie, która została przez niego zapamiętana.
Z artykułu dowiecie się jak różne rodzaje reklamy mogą wpływać na sposób jej zapamiętywania. Pokazane zostały też przykłady firm, które skutecznie tworzą zapadające w pamięć przekazy.