Strategia wartości wspólnej

Biznes coraz częściej poszukuje koncepcji strategicznych dla rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych. Możliwe jest to poprzez wdrażanie takich metod i praktyk, które z jednej strony prowadzą do wzrostu i rozwoju rynkowego, a z drugiej ukierunkowane są na tworzenie innowacji społecznych, zarówno na poziomie lokalnych społeczności i rynków, jak i w wymiarze globalnym.

Wprowadzona przez Portera i Kramera (2011) koncepcja Tworzenia Wartości Wspólnej (Creating Shared Value) stała się katalizatorem zmiany w sposobie myślenia, w którym organizacje koncentrują się na określaniu powiązań między postępem ekonomicznym a społecznym.

 

Co jest istotą wartości wspólnej?

Sami twórcy koncepcji CSV określają wartość wspólną jako podejście strategiczne, które zwiększa konkurencyjność firmy, a jednocześnie poprawia warunki ekonomiczne i społeczne. W szczególności w społecznościach lokalnych i bezpośrednim otoczeniu organizacji, w których dany biznes działa.

 

Model biznesowy oparty o wartość wspólną

Wszystko sprowadza się do procesu kreowania wartości oraz poszukiwania modelu biznesowego, gdzie równolegle firma tworzy wartość ekonomiczną, społeczną i środowiskową.

Źródło: Mehera A. R., (2017), Shared Value Literature Review: Implications for Future Research from Stakeholder and Social Perspective.

 

Modele biznesowe, które opierają się na tworzeniu wartości wspólnej, najczęściej podejmują działania w trzech głównych obszarach:

  • Redefiniowanie produktów i rynków – polega na zmianie koncepcji propozycji wartości w celu zaspokajania potrzeb społecznych na rynkach nieobsługiwanych lub na wprowadzaniu innowacji produktowych.

 

Przykładem takich działań jest firma NNOF Homepage – Nnof, NNOF oferuje szereg produktów i usług ukierunkowanych na ponowne wykorzystanie i modernizację istniejących mebli biurowych. Własne meble biurowe klientów służą jako surowiec dla nowych projektów i realizacji, które NNOF realizuje na ich zlecenie. Oferta firmy ma wiele postaci: od zwykłego ponownego wykorzystania mebli po całkowitą transformację istniejących przedmiotów i wyposażenia. Na przykład z szuflad można zrobić szafki, z blatów biurek – bloki do siedzenia itd. Ponowne wykorzystanie tych materiałów przynosi znaczne korzyści finansowe, zarówno firmie, jak i jej klientom. Poprzez oferowane usługi designu, projektowania i realizacji udaje się także zmniejszyć ślad ekologiczny klientów.

 

  • Redefiniowanie produktywności w łańcuchu wartości to działania mające na celu zwiększenie produktywności samego łańcucha. Najczęściej sprowadza się to do optymalizacji łańcuchów dostaw oraz budowania sieci dystrybucji opartych o bliskich i lokalnych dostawców. Jednocześnie takie praktyki uwzględniają dbałość o zasoby naturalne. Zawierane partnerstwa dotyczą dostawców, których wpływ na środowisko jest co najmniej neutralny.

 

Rent the Runway Rent the Runway | Rent thousands of designer clothing, dresses, accessories and more. jest przykładem firmy budującej swój łańcuch wartości o tzw. logistykę zwrotną. Polega to na możliwości zwrotu produktu do sprzedawcy lub producenta w celu odzyskiwania poniesionych kosztów lub utylizacji. W takim przypadku produkt przechodzi wzdłuż łańcucha dostaw w kierunku odwrotnym niż normalnie. Firma zajmuje się głównie renowacją ubrań oraz odsprzedażą lub wypożyczeniem odnowionych ubrań i akcesoriów. Za pośrednictwem strony oferuje kolekcje od ponad 550 znanych projektantów. Przejmuje na siebie także obsługę zwracanych produktów, proces renowacji i magazynowania.

 

  • Rozwój ekosystemu biznesowego ‑ polegający na tworzeniu i rozwoju inkluzyjnych sieci lokalnych zbudowanych na zasobach i wartościach, wspólnej wizji i celach, a także rozwijaniu infrastruktury technicznej, dającej dostęp do umiejętności i wiedzy.

 

BioCity (BioCity Nottingham | UKSPA) to innowacyjny ekosystem w branży medycznej oraz farmaceutycznej, który zrzesza firmy, uniwersytety, laboratoria stawiające czoła wyzwaniom opieki zdrowotnej. Założony w 2002 roku przez Nottingham Trent University i University of Nottingham daje kompleksowe wsparcie doradcze, naukowe, badawcze i infrastrukturę dla biznesu. Obecnie na wzór BioCity z Nottingham powstają kolejne w całej Wielkiej Brytanii. To także przykład zbudowania silnego partnerstwa oraz współpracy konkurujących ze sobą przedsiębiorstw w celu opracowywania rozwiązań naukowych, ich komercjalizacji i przekształcania ich w biznes o trwałych fundamentach rozwojowych. 

 

joga, praca, praca zdalna, model biznesowy wartość wspólna, CSV , Wartość wspólna powstaje w wyniku jej współtworzenia

 

O czym należy pamiętać przy opracowywaniu strategii wartości wspólnej:

  • Nad wszystkim powinna być wizja, która jest swoistą lokomotywą napędzającą zmiany i tworzenie wartości wspólnej. To przede wszystkim budowanie świadomości wyzwań społeczno-ekonomicznych oraz dostrzeżenie przez zarząd, kadrę menedżerską i pracowników, że tworzenie wartości wspólnej to integralna część strategii biznesowej.

 

  • Zaczynamy od precyzyjnego zdefiniowania potrzeb społecznych i środowiskowych, a także wskazania uzasadnienia ekonomicznego poprzez projekcję potencjalnych rezultatów biznesowych i wyników oddziaływania na społeczeństwo i środowisko w stosunku do poniesionych kosztów.

 

  • Osadzenie celu społecznego w strategii działań firmy, jakim jest identyfikacja problemu społecznego. Stwarza on przestrzeń dla biznesowych możliwości i zagrożeń. Niewątpliwie ważne jest tutaj także przeprowadzenie rachunku kosztów, które pozwalają na realizacje takiego celu.

 

  • Realizacja następuje poprzez zmapowanie procesów biznesowych oraz tworzenie optymalnej struktury organizacyjnej wspierających innowacje społeczne i przy wsparciu także ośrodków naukowych, organizacji nonprofit czy też władz samorządowych, jak i samych społeczności.

 

  • Pomiar wartości wspólnej odbywa się poprzez mierzenie faktycznie osiągniętych rezultatów z prowadzonych działań w odniesieniu do wyników ekonomicznych (udział w rynku, rentowność, obniżenie kosztów) w relacji do wyników wpływu społecznego i efektywności społecznej i środowiskowej (wzrost poziomu edukacji, lepsza opieka i profilaktyka zdrowia, mniejsze zużycie zasobów, rozwiązania recyklingowe, zmniejszanie śladu węglowego).

 

  • Współtworzenie wartości wspólnej – podejmowane działania oraz projektowanie i wdrażanie innowacji społecznych to przede wszystkim zaangażowanie wszystkich stron do wspólnej inicjatywy. Mobilizacja partnerów i interesariuszy w celu pozyskania wiedzy, zasobów i umiejętności, które pozwalają na poprawę dobrostanu społecznego. Wartość wspólna powstaje w wyniku jej współtworzenia poprzez klientów, mieszkańców, użytkowników, a nawet w przypadku wspólnego wysiłku firm konkurencyjnych, zwiększa potencjał społeczny.

 

Bibliografia

  1. Mehera A. R., (2017), Shared Value Literature Review: Implications for Future Research from Stakeholder and Social Perspective.
  2. Porter M.E., Kramer M.E. (2011). Creating Shared Value. How to reinvent capitalism and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89(1/2), 62–77.
  3. Moon H.C., Parc J., Yim S.H., Park N. (2011), An Extention of Porter and Kramer’s Creating Shared Value (CSV): Reorienting Strategies and Seeking International Cooperation, Journal of International and Area Studies, Volume 18, Number2, 2011, pp.49-64
  4. Prahalad  C. K., Ramasway, V. (2004). The Future of Competition. Boston: Harward Business School Press​
  5. Kramer M., Pfitzer, M. W. (2016), The ecosytem of shared value, „ Harvard Business Review”, 9/2016. p.11.
  6. Pfitzer, M., Bockstette, V., & Stamp, M. (2013). Innovating for shared value. Harward Business Review, 91, pp. 100-107.
  7. https://nnof.be/en/
  8. https://www.renttherunway.com/
  9. https://www.ukspa.org.uk/biocity-nottingham/
  10. What Is Shared Value – Driving Corporate Purpose | Shared Value Initiative

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Dr Anna Sibińska

Dyrektor Polsko Amerykańskiego Programu Studiów MBA na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Trener, wykładowca i tutor akademicki. Konsultant i doradca w zakresie zarządzania, marketingu i komunikacji w biznesie. Specjalista ds. badań rynku. Autorka wielu publikacji naukowych z zakresu marketingu i zachowań konsumenckich. Kieruje i koordynuje projektami badawczymi i rozwojowymi dla firm z sektora branży medycznej, odzieżowej i szkoleniowej. Planuje, wdraża i zarządza programami badań rynku. Jako Dyrektor Polsko-Amerykańskiego Programu Studiów MBA na Uniwersytecie Łódzkim odpowiada za rozwijanie programów szkoleniowych dla menedżerów i liderów biznesu. Mentor i tutor w realizowanych przez studentów MBA projektach doradczych dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw.
Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej