Rosnący optymizm polskich marketerów

Analiza raportu CIMO Standards & Foresight 

 

Obserwując wyniki kolejnych raportów CIMO Standards & Foresight można zauważyć trend wzrostowy, który daje nadzieję na wzrost optymizmu i szansę rozwoju marketingu w najbliższej przyszłości, w naszym kraju. Główny badany parametr raportu: Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wyniósł kolejno 47,59 pkt., w czerwcu 2022 roku[1], 48,41 pkt., w listopadzie 2022 roku[2] oraz 45,34 pkt., w maju 2023[3]. W najnowszym raporcie współczynnik ten pierwszy raz przekroczył 50 pkt. na 100 możliwych i wyniósł 50,09 w październiku 2023[4].

 

Dawne zmartwienia odchodzą do przeszłości

 

Optymizm zaczyna być widoczny na każdym kroku. Problemy i zmartwienia są odsuwane na dalszy plan, a ich miejsce zajmują nowe pomysły i nadzieje. Obecnie w Polsce chyba wszyscy już zapomnieli o COVID-19 i epidemii, która była z nim związana. Izolacja ludzi przeszła do historii, a coraz więcej firm wraca do pełnego otwarcia i pracy przede wszystkim w biurze. Home office pozostaje możliwością, ale nie przymusem. Mimo, że wojna na Ukrainie jeszcze się nie skończyła, to ten czynnik również powoli traci na znaczeniu i przestaje istotnie wpływać na najbliższe plany polskich marketerów. Ponadto podejmowanych jest wiele działań dostosowawczych, które na bieżąco minimalizują wahania związane z sytuacją na wschodzie.

 

Bieżące problemy

 

Nie oznacza to jednak, że wszystkie problemy zniknęły. W chwili obecnej największym problemem dla naszych badanych jest inflacja i dynamicznie rosnące ceny towarów i usług konsumpcyjnych, które wzrosły rok do roku o 8,2% we wrześniu 2023[5]. Jednak i tutaj jest widoczny rosnący optymizm, który przejawia się w pro rozwojowych działaniach. Widać to m.in. w coraz większych budżetach marketingowych oraz planach strategicznych firm. Zgodnie z najnowszym raportem aż 30% ankietowanych zwiększyło swoje wydatki na działania marketingowe, a ponad 1/3 badanych uznała te działania za efektywne. To w znacznym stopniu przyczyniło się do finalnego rezultatu. Prawie 40% badanych firm rozwijało się szybciej bądź zdecydowanie szybciej niż pozostali[6]. Co ciekawe reakcją na spowolnienie gospodarcze jest przede wszystkim przyspieszenie przejścia na nowe technologie i platformy cyfrowe. Firmy wspierają tworzenie i wdrażanie kreatywnych pomysłów oraz nieustannie poszukują nowych rozwiązań. Jednym z kluczowych elementów w tych działaniach są według badanych działy marketingu, które w większości przypadków biorą aktywny udział we wszystkich pracach rozwojowych. Dzięki temu kreatywność i optymizm ankietowanych mają szansę na realizację pomysłów.

 

Technologia w służbie marketingu

 

Czynnikiem mającym dzisiaj znaczący wpływ na wzrost optymizmu staje się dynamiczny rozwój technologii. Już sam tytuł najnowszego raportu wskazuje, że to ona w najbliższym czasie będzie miała największy wpływ na marketerów („Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra”). Dynamicznie rozwijającej się technologii towarzyszy sztuczna inteligencja, która intensyfikuje jej rozwój oraz tworzy nowe możliwości działania. Już dzisiaj 56,6% badanych na co dzień wykorzystuje sztuczną inteligencję i tylko 14% osób nie planuje jej wykorzystywać w najbliższym czasie[7]. Najpopularniejszy na rynku ChatGPT ma w Polsce prawie 3 mln użytkowników[8], a na świecie ponad 100 milionów[9]. Co ważne, ta liczba nieustannie rośnie i już dzisiaj ChatGPT wyprzedził w dynamice rozwoju wszystkich największych graczy, takich jak Facebook czy Tik Tok[10]. Tego typu narzędzia już dzisiaj dają realną oszczędność czasu i pomoc w działaniach, natomiast w najbliższej przyszłości wachlarz korzyści z tym związanych jeszcze się zwiększy. Nieco inaczej sytuacja ma się z technologiami metaverseblockchain, które wykorzystuje mniej niż 10% ankietowanych, a blisko ¾ nie ma co do nich żadnych planów. Potwierdzają to badania, które wskazują, że w Polsce tylko 11% osób wie co to jest metaverse[11]. Blockchain natomiast jest rozpoznawany i wykorzystywany głównie przez osoby operujące na rynku kryptowalut.

 

Zrównoważony rozwój wyzwaniem najbliższych czasów

 

Kolejnym elementem mającym wpływ na pozytywne myślenie o przyszłości wśród polskich marketerów jest ESG. Jednocześnie zrównoważony rozwój staje się jednym z kluczowych wyzwań polskich firm w najbliższym czasie. Mimo, że towarzyszą mu obawy związane z nowymi przepisami i wymaganiami legislacyjnymi, to już dzisiaj marketerzy postrzegają to jako szansę i element marki budowanej na wartościach. Już dzisiaj blisko 85% badanych wskazuje, że działania ESG i zrównoważony rozwój są ważne w tworzeniu marki budowanej na wartościach[12]. Wszystkie te działania dla większości rozmówców muszą być określone w długookresowych celach działania. O wzroście wagi tego aspektu może świadczyć również wzrost znajomość tej tematyki przez ogół polskiego społeczeństwa. Dzisiaj już 36% Polaków słyszało o ESG, natomiast na świecie ten współczynnik wynosi już 53%[13]. Dzięki właściwemu zastosowaniu polityki zrównoważonego rozwoju marketerzy uzyskują nowe narzędzie w lepszym kreowaniu marki.

Jeśli zestawimy wszystkie wyniki z najnowszego CIMO Standards & Foresight z danymi z poprzednich raportów, to możemy pokusić się o stwierdzenie, że najgorsze już za nami, a przed badanymi jest widoczna szansa na rozwój, co powinno się przełożyć na wzrosty firm w najbliższym czasie. Marketerzy, którzy właściwie wykorzystają najnowsze technologie i odpowiednio zastosują politykę zrównoważonego rozwoju mają realne możliwości na sukces prowadzonych działań. Jeśli sytuacja geopolityczna nie zmieni się diametralnie możemy być spokojni o najbliższe miesiące.

[1] CIMO (czerwiec 2022). Nowa normalność – w kierunku brandingu cyfrowego – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2022/07/CIMO_Standards__Foresight_questus_Raport_I_Fala.pdf – Pobrano: 23 października 2023

[2] CIMO (listopad 2022), Strategiczna przezorność w trudnych czasach – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2022/12/questus_CIMO_Raport_II_Strategiczna_Przezornosc_20221205.pdf

Pobrano: 23 października 2023

[3] CIMO (maj 2023), Racjonalizm nieoczywisty marketerów – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2023/05/raport-CIMO-maj-2023.pdf

Pobrano: 23 października 2023

[4] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724

Pobrano: 23 października 2023

[5] Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-we-wrzesniu-2023-roku,2,143.html

Dostęp: 23 października 2023

[6] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724

Pobrano: 23 października 2023

[7] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724

Pobrano: 23 października 2023

[8] Fxmag.pl – https://www.fxmag.pl/artykul/fenomenalny-wzrost-popularnosci-chatgpt-kim-sa-uzytkownicy-narzedzia

Dostęp: 23 października 2023

[9] Widoczni.com – https://widoczni.com/blog/chatgpt-statystyki/

Dostęp: 23 października 2023

[10] Widoczni.com – https://widoczni.com/blog/chatgpt-statystyki/

Dostęp: 23 października 2023

[11] Mastercard.com – https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2023/pazdziernik/postawy-konsumentow-wobec-metaverse-najnowszy-raport-mastercard/

Dostęp: 23 października 2023

[12] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724

Pobrano: 23 października 2023

[13] Bank.pl – https://bank.pl/co-polacy-wiedza-o-esg/

Dostęp: 23 października 2023

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Łukasz Mastalerz

Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej