Prof. Andrzej Blikle: Turkusowe organizacje zyskują na popularności

Rozmowa z prof. Andrzejem Blikle omal nie skłoniła nas, by przemalować nasze questusowe pinezki na… turkusowo. Popularyzator dynamicznie zyskującej na popularności koncepcji turkusowych organizacji i twórca książki „Doktryna Jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu” odpowiedział nam na sześć „rutynowych” pytań, dzieląc się z nami zarówno największymi inspiracjami, jak i prognozami na kolejne lata. Prof. Andrzej Blikle zwrócił również uwagę na wielką siłę neuronauki i dwojaką rolę mediów społecznościowych.

 

Prof. Andrzej Blikle - największa książkowa inspiracja

 

Było ich bardzo wiele, więc bardzo trudno jest mi wybrać jedną publikację. Jeśli jednak miałbym postawić na wyłącznie jedną książkę, to zdecydowanie polecam: Marek Kosewski, Wartości, godność i władza; Dlaczego porządni ludzie czasami kradną, a złodzieje unoszą się honorem. Był to dla mnie klucz do zrozumienia złożoności zachowań — zarówno własnych, jak i innych ludzi.

 

Kto wpłynął na życie zawodowe prof. Andrzeja Blikle?

 

W obszarze matematyki największą inspiracją był dla mnie niewątpliwie mój mistrz — prof. Andrzej Mostowski, który uczył mnie m.in. logiki matematycznej. Jeśli bowiem matematyka jest królową nauk, to logika matematyczna królową matematyki. Dla mnie było to też narzędzie pracy przy budowaniu matematycznych podstaw informatyki.

W obszarze biznesu natomiast najbardziej wpłynął na mnie Jim Murray, wybitny trener., który odkrył przede mną świat humanistycznego Total Quality Management.

 

Prof. Andrzej Blikle o technologiach: wykorzystanie mediów społecznościowych

 

Obecnie najbardziej obawiam się wykorzystywania sieci społecznościowych do masowego siania kłamstwa i nienawiści na niewątpliwie niespotykaną do tej pory skalę. Brexit, sukcesy polityczne Donalda Trumpa, PiS – to najbardziej jaskrawe przykłady tego trendu.

 

Prof. Andrzej Blikle o nauce: neuronauka

 

Myślę, że w ostatnim czasie najwięcej do mojego rozumienia świata wniosła nowa książka Rafała Ohme, Emo Sapiens. Mam wrażenie, że neuronauka odkrywa przed nami świat, którego obecności nikt praktycznie nie podejrzewał.

 

Prof. Andrzej Blikle o ciekawostkach z branży: idea turkusowa

Bardzo zaskakujący dla mnie był niezwykły wzrost popularności idei turkusowej organizacji w ciągu ostatnich trzech lat. Od niedawna, praktycznie po każdym moim publicznym wystąpieniu czy szkoleniu, a mam ich ponad 80 rocznie, ktoś podchodzi do mnie i mówi, że uprawia turkus. Wcześniej to się nie zdarzało.

 

Prof. Andrzej Blikle o innowacjach: turkusowa koncepcja

 

Coraz więcej firm i organizacji działa w myśl turkusowej koncepcji organizowania pracy zespołowej. To sprawia, że sceptycy mogą zobaczyć wokół siebie coraz więcej inspirujących przykładów działania tej metody.

 

Prof. Andrzej Blikle o skutecznym zarządzaniu zespołem

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: dr Michał Moneta

praktyk i badacz Web3 oraz AI, obecnie zarządzający Onchain AG – szwajcarską firmą wspierającą przedsiębiorstwa w badaniu i wdrażaniu realnych zastosowań blockchaina. Wcześniej związany z takimi firmami jak Lightcurve, Ramp.Network, Cryptiony, questus czy Lisk, gdzie pełnił funkcje Head of Division, Product Marketing Lead oraz Content Lead. Poza działalnością zawodową angażuje się także w działalność akademicką – jako doktor prowadzi zajęcia z zakresu blockchaina, transformacji cyfrowej oraz marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań AI) na Uniwersytecie Łódzkim oraz Uniwersytecie SWPS.
Ostatnie wpisy
Strategia marketingowa w 2025: AI czy metodyka CIM?

Strategia marketingowa w 2025: AI czy metodyka CIM?

Strategia marketingowa w 2025: AI czy metodyka CIM? Sprawdź, jak połączyć dwa światy dzięki najnowszemu e-bookowi! W świecie marketingu – szybkim, zmiennym, pełnym nowych trendów i ryzyk – coraz częściej pada pytanie: „Czy sztuczna inteligencja zastąpi stratega?”....

czytaj dalej