Rok 2022 rozpoczął się z nadzieją na redukcję wpływu pandemii COVID19 na funkcjonowanie ludzi, firm i rynków. Wybuch wojny na Ukrainie i agresja Rosji zmieniła jednak wszystko.
Początkowy szok i niedowierzanie zastępowany był złością i pełnym oddaniem sprawie zaangażowanych Polaków w pomoc uciekającym przed wojną kobietom i dzieciom.
Nadchodzące w drugiej połowie roku sygnały o zwycięskich bitwach armii ukraińskiej napawały nadzieją. Jednak w tle pojawiały się kolejne demony związane z rosnącą inflacją, czy wyhamowującą dynamiką sprzedaży w handlu detalicznym i spadającymi inwestycjami.
Taki kontekst roku 2022 musiał wpłynąć na tematykę selekcjonowanych i omawianych w ramach Blogosfery questus – artykułów z rynku polskiego i zagranicznego.
Blogosfera to unikalny na polskim rynku projekt, który prowadzą eksperci questus i opiera się on na comiesięcznym podsumowaniu publikacji na wybranych stronach i blogach polsko i anglojęzycznych. Polega na subiektywnym, choć mamy założone kryteria, wyborze wartościowych artykułów opublikowanych w danym miesiącu.
W roku 2022 dominowały w Blogosferze artykuły, co nie powinno dziwić, ze sfery digital (rysunek 1). Między innymi zastanawialiśmy się nad:
- rolą społeczności internetowych („Does your business need an online community?” – Mark Schaefer, businessesgrow.com)
- połączeniem Pinterestu z AR („Pinterest ułatwia dopasowanie mebli do wnętrz dzięki nowej funkcji AR” – Nowy Marketing)
- metodami wykrywania botów, trolli i fake’ów (“How to Spot Disinformation Online? A Short Guide to Detecting Bots, Trolls, and Fakes” – Kuba, Brand24)
Media społecznościowe, społeczności online, social selling to tylko niektóre z zagadnień poruszanych w ramach modułu „Marketing & Digital Strategy” – programu akredytowanego przez The Chartered Institute of Marketing.
Dołącz do udziału w programie Professional Diploma in Marketing!
|
Rysunek 1. Struktura tematyki omawianych w Blogosferze questus artykułów w roku 2022
Tematyka | Liczba artykułów |
Digital | 30 |
Strategia | 22 |
Zachowania konsumentów | 8 |
Operacje | 7 |
Innowacje i kreatywność | 6 |
Przywództwo i kultura organizacyjna | 5 |
Źródło: Opracowanie własne, dane www.questus.pl/blog
Drugim najważniejszym tematem wybieranych artykułów były te związane ze strategią. Marketerzy często lubią nowinki, cieszą się nowymi „zabawkami”, ale to co porusza ich umysły i serca to strategia. W efekcie udostępniane w Blogosferze questusa artykuły:
- stawiały pytanie czy doświadczenie klienta i innowacyjność będą kluczowymi filarami strategii przyszłości („The Marketing Strategy of the Future” -Nick Hague, b2bInternational.com)
- oceniały możliwości budowy silnej marki i lepszego doświadczenia klienta poprzez wykorzystanie tzw. mikromomentów („Building Brand Strength Through Micro Moments” – Karen Mangia, Branding Strategy Insider)
- identyfikowały przyczyny porażek nowowprowadzanych produktów na rynek („#7 Dlaczego 50% wdrażanych produktów kończy się porażką?” – Piotr Grocholiński & Beata Michalska Dominiak, Klientocentryczni)
Początek roku to czas podsumowań
Inne poruszane na Blogosferze obszary tematyczne to zachowania konsumentów, operacje, innowacje i kreatywność, przywództwo i kultura organizacyjna.
Jak wspomniałem piętno wojny, pandemii i nadciągającego kryzysu gospodarczego odcisnęło swoje piętno także na tematyce omawianych artykułów. Dość świadomie nie epatowaliśmy nimi. Było tej tematyki dość w tradycyjnych mediach.
Niemniej jednak warto wspomnieć, że w kontekście wojny i wyłaniającego się kryzysu gospodarczego w ramach Blogosfery questus 2022 dyskusji poddawane były:
- zmiany na rynku reklamowym („Po nagłej reakcji na wojnę, branża reklamowa znów aktywna” – Marta Bongilaj, Sotrender)
- sposoby budowania kapitału marki (“5 Ways Brands Can Stay Competitive In A Recession” – David Stewart, Branding Strategy Insider)
- stopień przygotowania organizacji na kryzysy („Dlaczego kryzysy trafiają na nieprzygotowane organizacje” – Jacek Pogorzelski, jacekpogorzelski.pl)
W sumie w całym 2022 roku wybranych i udostępnionych w ramach Blogosfery było 78 artykułów. Wśród nich, jak widać w tabeli poniżej, dominowały te z Nowego Marketingu (10 artykułów), CustomerThink, sprawny.marketing oraz Brand24 (po 7 artykułów).
Źródło | Liczba artykułów |
Nowy Marketing | 10 |
CustomerThink | 7 |
sprawny.marketing | 7 |
Brand24 | 7 |
Prowly | 6 |
Branding Strategy Insider | 6 |
Źródło: Opracowanie własne, dane www.questus.pl/blog
Rok 2022 przeszedł do historii. Przed nami rok 2023. Zainteresowanie, z jakim spotyka się Blogosfera questus, sprawiła, że poszerzamy zakres monitorowanych portali, blogów i stron www.
Od stycznia 2023 na naszej liście znajdą się także: McKinsey, Deloitte, Wharton University, Harvard Business School, Insead, Stanford University Accenture, Bain, EY, BCG, Kearney, KPMG,PWC i inne.
Mamy nadzieję, że rok 2023 będzie dla nas Wszystkich znacznie lepszy niż ubiegły, w tym także dla walczącej Ukrainy, ale także pozwalający poszerzać kompetencje i uzyskiwać coraz lepsze wyniki dzięki Blogosferze!
Z nadzieją na Państwa przychylność i zainteresowanie bierzemy się do pracy ????