Czas na kolejny przegląd treści z marketingowych i biznesowych blogów. W tym tygodniu wyselekcjonowaliśmy dla Was artykuły m. in. z Marketingu przy Kawie, Branding Strategy Insider, Marketera+ oraz bloga Kaye Putnam. Jak zawsze, inspirującej lektury!
Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje, czyli zarządzanie doświadczeniem klienta
Anna Gapińska,
Marketing przy Kawie
Customer Experience Management to dziś bardzo ważna część marketingu. Niejednokrotnie mówi się, że to nie sprzedaż powinna być kluczowym determinantem sukcesu, ale odpowiadanie na potrzeby klienta, a nawet przekraczanie ich oczekiwań.
Ważne jest zatem budowanie organizacji klientocentrycznej, w której to właśnie konsument jest w środku wszystkich działań podejmowanych nie tylko przez dział marketingu, ale we wszystkich obszarach i na wszystkich szczeblach działalności organizacji.
Anna Gapińska przybliża zatem temat doświadczeń klienta, wskazując na ich wagę oraz komponenty, takie jak tworzenie persony, customer journey i punkty styku klienta z marką oraz pomiar satysfakcji klienta.
Jak sprawić, aby alternatywy były nieatrakcyjne?
Jacek Pogorzelski,
JacekPogorzelski.pl
Wszyscy znamy tradycyjne sposoby na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku. Jacek Pogorzelski przedstawia natomiast te, które mają szansę skuteczniej zawalczyć o zawłaszczenie rynku. Wśród nich autor wymienia:
– stworzenie bardziej aktualniejszej wartości,
– zmianę kryteriów decyzyjnych nabywców,
– zmianę percepcji starej i nowej wartości,
– stworzenie i promocję nowej kategoryzacji.
Idealny przykład może tutaj stanowić Netflix, Crocs czy Beyond Meat. Autor zaznacza jednak, że za deklaracjami i chwytliwymi słowami powinny iść realne działania i promocja odmiennej wartości.
How to Interview a Digital Marketer
Sujan Patel,
sujanpatel.com
Sujan Patel opowiada o swoich doświadczeniach w zatrudnianiu digital marketerów. Średni czas wywiadu z tego rodzaju fachowcem w USA to ponad 3 tygodnie, dlatego aby wyłowić prawdziwy talent, nie warto zostawiać procesu rekrutacji na ostatnią chwilę.
Sujan rozpoczyna go nawet 4–6 miesięcy wcześniej, dzięki czemu ma szanse na lepsze poznanie interesujących kandydatów. Jak wygląda sam wywiad z kandydatami? Przeczytacie w jego ostatnim artykule.
An Introduction to Social Media Marketing Analysis
Karolina Mikołajczyk,
NapoleonCat
Jednym z najlepszych sposobów komunikacji firmy z klientami są oczywiście media społecznościowe. Jednak większość firm nie zdaje sobie sprawy, że samo prowadzenie kanałów mediów społecznościowych nie gwarantuje sukcesu. Ważna jest ich analiza.
Śledzenie efektowności działań w mediach społecznościowych pomaga określić, czy zastosowane strategie skutecznie pomagają w osiąganiu celów. Bez właściwej informacji zwrotnej lub danych na temat tego, co dzieje się w kanałach, nie będziemy wiedzieli, co działa, a gdzie tkwi problem.
Pamięć w reklamie – czyli jak mówić do klienta, aby Cię zapamiętał i w odpowiednim momencie sobie przypomniał
Patrycja Ogrodnik,
Marketer+
Dobra reklama powinna przyciągać uwagę i zachęcać do działania. Ale nie tylko! Ważne jest, żeby nasz komunikat pozostał w pamięci konsumenta, budując pozytywne skojarzenia z marką. Jest to sposób na to, żeby przed podjęciem decyzji o zakupie jakiegoś produktu klient w pierwszej kolejności pomyślał o naszej ofercie, która została przez niego zapamiętana.
Z artykułu dowiecie się jak różne rodzaje reklamy mogą wpływać na sposób jej zapamiętywania. Pokazane zostały też przykłady firm, które skutecznie tworzą zapadające w pamięć przekazy.
7 Brand Psychology Secrets – Revealed!
Kaye Putnam,
KayePutnam.com
Kaye Putnam wychodzi od definicji marki i psychologii, by wyjaśnić, czym jest psychologia marki. Następnie autorka zdradza siedem sekretów dotyczących konsumentów i wyjaśnia, jak z sukcesem wykorzystać je do stworzenia efektywnego brandingu, a są nimi:
– Ludzie podejmują decyzje w sposób emocjonalny, ale logika jest równie istotna
– Ludzie są istotami społecznymi, co oznacza, że oddziałują na siebie nawzajem
– Ludzie chcą identyfikować się z „czymś większym” – wartościami, ideami itp.
– Ludzie nie potrafią utrzymać uwagi przez dłuższy czas
– Ludzie szukają wzorów i powiązań
– Ludzie lubią bardziej to, co jest im znajome
– Mózg ludzki szuka „hitów” w tym co ekscytujące, w rozrywce i nowinkach.
12 Simple Rules to Boost Your Ecommerce Conversion Rates
Olivia Ross-Taylor,
Unbounce
Niemal każdy marketer działający w e-commerce dąży do zwiększania współczynnika konwersji. Okazuje się jednak, że wiele potencjalnych klientów opuszcza witryny z powodu niedopracowania lub niedopasowania jej do potrzeb. Warto więc zastanowić się, jakie drobne zmiany mogą zmienić ten stan rzeczy, jednocześnie zwiększając szansę na satysfakcjonujące dokończenie transakcji.
W artykule na Unbounce przeczytacie o 12 zasadach, które warto zastosować, chcąc zwiększyć współczynnik konwersji. Są wśród nich m.in. obietnica bezpłatnej wysyłki, wsparcie online, pasek postępu czy możliwość logowania społecznościowego.
The one question that changed my view of marketing forever
Keith Reynold Jennings,
Businesses Grow
Keith Reynold Jennings wyjaśnia pojęcie „jobs to be done” w marketingu. Powołując się na Harvard Business Review, autor definiuje je jako zadania, które ma spełniać produkt czy usługa w służbie klientowi.
Zadania te mogą, a właściwie powinny, mieć wymiar funkcjonalny, emocjonalny i społeczny. Jennings dla zobrazowania przytacza przykład milkshake’ów oraz programu nagradzania najlepszych rozwiązań oferowanych przez szpitale w USA. Zaznacza również, że aby poznać prawdziwe zadania produktu, winniśmy wyjść z biura i posłuchać, co mają nam do powiedzenia nasi klienci.
Is a subscription model right for every brand?
Rebecca Sentance,
Econsultancy
Coraz więcej przedsiębiorstw oferujących swoje usługi w wersji cyfrowej decyduje się na korzystanie z rozliczeń w modelu subskrypcyjnym. Możemy w taki sposób korzystać chociażby z serwisów do odtwarzania muzyki, filmów czy grania w różne gry.
Obecnie jednak prawie każdy biznes, nie tylko z cyfrowymi produktami, można przekształcić w taki sposób, że klient będzie wykupywał na niego subskrypcję. Daje mu to dostęp do oferty przez zdefiniowany przez niego czas bez konieczności ponoszenia dużych opłat. Na łamach Econsultancy przeczytacie, jakiego typu produkty będą dobrze sprzedawały się w modelu subskrypcyjnym oraz od czego zacząć wprowadzanie go do swojej firmy.
Innovating With The Jobs To Be Done Concept
Steve Wunker,
Branding Strategy Insider
Odwoływanie się do funkcjonalności produktu jest pierwszym krokiem do spełnienia potrzeb konsumentów. Jednak funkcjonalność to cechy, które bardzo łatwo skopiować naszym konkurentom. Dlatego niezwykle istotne w brandingu są korzyści emocjonalne, to zwykle z tego rodzaju potrzeb rodzi się wybór konkretnego produktu przez konsumenta.
Wśród czynników determinujących zakup można zatem wyróżnić: postawy, tło i okoliczności, a ich poznanie determinuje skuteczną segmentację. Steve Wunker rozpracowuje temat „jobs to be done” na przykładzie zakupu samochodu.