Model SMART – jak określać cele strategiczne i projektowe?

W tym wpisie opowiemy Wam o modelu SMART przydatnym podczas określania prawidłowych celów projektowych. Dowiecie się między innymi jakie korzyści daje nam korzystanie z metody SMART oraz jakie elementy obejmuje. Opiszemy też jakie dodatkowe cechy dodaje rozszerzona wersja modelu określona skrótem SMARTER.

 

Wideo

 

Czym jest metoda SMART?

Metoda SMART polega na precyzyjnym określaniu swoich celów w taki sposób, abyśmy wiedzieli, do czego dokładnie dążymy. Planując działania, warto bowiem skonkretyzować w jaki sposób, za pomocą czego i w jakim czasie osiągniemy założony cel.

Nazwanie celów określeniem SMART oznacza, że spełniają pięć podstawowych cech. Nazwa jest bowiem akronimem pochodzącym od angielskich słów wyrażających, że każde działanie powinno być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), istotne (relevant) oraz określone w czasie (time-bound). W ciągu kilku następnych minut opiszemy każdą z tych cech oraz pokażemy je na przykładzie celu, jakim jest pozyskiwania nowych klientów w firmie.

Pierwszym elementem metody SMART jest konkretność celu. Oznacza to, że wszystkie działania powinny być jasno sprecyzowane i zdefiniowane pod kątem tego co chcemy osiągnąć. Jeśli nasz cel będzie spełniać kryterium „specyficzności”, zostanie zrozumiany przez każdą osobę, która ma z nim styczność, nie zostawiając miejsca na złą interpretację. Przykładowo, możemy założyć, że chcemy pozyskać nowych klientów w naszej firmie za pomocą nowej kampanii marketingowej w mediach społecznościowych. Samo takie wyrażenie jednak niewiele wnosi, konieczne jest więc dokładniejsze, najlepiej liczbowe, sprecyzowanie.

Mierzalność polega na tym, że każdy cel powinien być określony liczbowo. Pozwala to na weryfikację tego czy został on w pełni spełniony. Przydatne okazują się różne wskaźniki pozwalające na wyliczenie zmian spowodowanych danym osiągnięciem. Analizując dalej podany wcześniej przykład, możemy dodać do celu informację, że za pomocą kampanii w mediach społecznościowych pozyskamy 100 nowych klientów. Taką wartość liczbową jak najbardziej możemy zmierzyć.

 

Każdy cel powinien zostać określony liczbowo w celu łatwiejszej weryfikacji

 

Ważne jest także to, żeby nasz cel był faktycznie osiągalny. Nie warto zakładać zbyt ambitnych celów, ponieważ nie dość, że zmniejsza to prawdopodobieństwo ich osiągnięcia, to jeszcze wpływa negatywnie na motywację do realizacji już na samym starcie. Z drugiej strony cel nie może być on też za mało ambitny, ponieważ wtedy jego osiąganie może nie mieć głębszego sensu. Wracając do przykładu, warto zastanowić się, czy zakładane 100 nowych klientów jest realnych do osiągnięcia. Jeśli do tej pory pozyskiwaliśmy w podobny sposób 5 klientów, 20-krotne zwiększenie tej liczy może zakończyć się porażką.

Istotność celu to kolejna cecha modelu SMART. Oznacza to, że wykonywane działania powinny dawać nam lub organizacji konkretne wartości i być pewnego rodzaju krokiem naprzód. Odnosząc się do naszego przykładu, musimy zwrócić uwagę na to, co nam da osiągnięcie zakładanego celu. W przypadku pozyskiwania nowych klientów może to przełożyć się po prostu na zwiększenie przychodów firmy o 20 tysięcy złotych.

Ostatnim elementem modelu SMART jest określenie w czasie. Należy bowiem konkretnie sprecyzować, do kiedy powinniśmy osiągnąć zamierzone cele, przez co unikniemy sytuacji odkładania ich na potem. Ustalenie takiego terminu może wpłynąć też na mobilizację do działania.

 

Warto założyć w ciągu jak długiego czasu osiągniemy zamierzone cele

 

W taki sposób możemy uzyskać cel brzmiący: do końca grudnia 2020 roku pozyskać 100 nowych klientów za pomocą kampanii w mediach społecznościowych, co przyczyni się do zwiększenia przychodów firmy o 20 tysięcy złotych.

 

Dwa dodatkowe elementy w modelu SMARTER

Niektórzy rozszerzają model SMART o dwie dodatkowe cechy. W taki sposób powstaje koncepcja SMARTER. Pierwsza dodatkowa litera dotyczy tego, że cel powinien być ekscytujący (exciting) i motywujący do działania. Musi bowiem gwarantować korzyści nie tylko dla firmy, ale także dla wykonawcy opisywanych czynności. Litera „R” odnosi się z kolei do tego, że cele powinny być zapisane (recorded). Pisemnie utrwalenia celu pozwala uniknąć sytuacji, że zostanie on zapomniany lub zignorowany.

 

Warto zapamiętać

W ten oto sposób dotarliśmy do końcówki tego wpisu. Podsumujmy krótko czego się z niego dowiedzieliśmy:

  • Model SMART pozwala na precyzyjne opisywanie celów, do których realizacji będziemy dążyć,
  • Nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów oznaczających, że cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie,
  • Istnieje także rozszerzona wersja tego modelu określona jako SMARTER. Dodaje on, że cel musi być ekscytujący oraz zapisany.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Kacper Żarski

Interesuję się głownie produkcją materiałów filmowych oraz nowymi technologiami. Od kilku lat łączę te dwie pasje tworząc bloga z kanałem YouTube, w ramach których testuję możliwości pojawiających się nowinek elektronicznych. Uwielbiam YouTube i każdego dnia staram się doskonalić umiejętności żeby móc w pełni wykorzystać jego możliwości podążając za zmieniającymi się trendami. Mam duszę perfekcjonisty starając się dopracować każdy szczegół do takiego stopnia, żeby efekt końcowy mnie satysfakcjonował. Jednocześnie wierzę w nieustający rozwój wymyślając co w przyszłości można jeszcze zmienić na lepsze. Niewątpliwie jestem też pracoholikiem – nawet podczas wyjazdów „pstrykam” setki zdjęć do wykorzystania w kolejnych materiałach, a przejazdy pociągiem spędzam zawsze z laptopem na kolanach. W questusie jestem odpowiedzialny głównie za tworzenie filmów, prowadzenie firmowego kanału YouTube, obsługę profilu na Twitterze oraz techniczną stroną questus BLOG. Czasem też napiszę coś od siebie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej