Data-driven user experience – czyli dlaczego wykorzystanie danych jest kluczowe? Nowy dźwięk możliwości: co oznacza AI Voice Branding. Przegląd blogosfery marketingowej #82]

Zapraszamy na przegląd najciekawszych artykułów z polskiej i zagranicznej blogosfery. Co przyniósł nam początek jesieni w sferze marketingowej? Jak stworzyć brand purpose marki? Co za sobą niesie dotarcie w pierwszej kolejności do klientów? Zapraszamy do lektury!

 

#1 Data-driven user experience, czyli dlaczego wykorzystanie danych jest kluczowe w procesie optymalizacji doświadczeń użytkowników?

Mateusz Bober

NowyMarketing

analiza praca zdalna questus blogosfera

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego dane są kluczowe w procesie optymalizacji doświadczeń użytkowników? Dane dzielimy na jakościowe oraz ilościowe. Dane ilościowe dają nam pogląd na pewną rzecz „z daleka”, natomiast dane jakościowe „z bardzo bliska”. Pytanie jakie towarzyszą danym jakościowym to: dlaczego i jak. Pytanie odnośnie danych ilościowych to:  kto, co, kiedy i gdzie.

Aby poznać zachodzące nieprawidłowości i podjąć się wstępnej diagnostyki warto skorzystać z danych ilościowych. Dane jakościowe z perspektywy UX są ważniejsze. Warto zastanowić się które dane należy, kiedy używać, które z nich pomogą nam zrealizować plany. Kiedy pozyskanie danych ma sens?

W początkowej fazie projektu wspomniane dane mają ogromne znaczenie. Na ich bazie możemy zbudować personę. Następnie możemy się dowiedzieć jaką motywację mają odwiedzający. To wszystko doprowadzi nas do możliwości zaprojektowania rozwiązań, które sprostają potrzebom użytkowników. Jeśli chcemy zrobić redesign produktu to idealnym rozwiązaniem będę dane ilościowe. Szczególnie istotne będą informację o przepływie ruchu użytkowników.

Do uzupełnienia posłużą nam także dane jakościowe, które uświadomią, jak użytkownicy używają produktu oraz jakie wady jemu towarzyszą. Dodatkowo włączając metody ilościowe – testy A/B w proces wprowadzania zmian na różnych nośnikach, zyskujemy okazję do zweryfikowania, czy i o ile nowy wariant jest lepszy od dotychczasowego pod kątem założonego celu. Badania wskazują jak bardzo dane mogą wspomóc budowanie przewagi konkurencyjnej.

Warto pamiętać, że optymalizacja doświadczeń użytkowników na bazie danych prowadzić może do poprawy jakości produktu a co za tym idzie do zwiększenia szansy na ponowne odwiedziny użytkownika.

 

 

#2 Digital marketing w praktyce: 15 przydatnych narzędzi do e-marketingu

Dominika Szarf

BRAND24

środki komunikacji narzędzia canva

Nic tak nie ułatwia codziennej pracy jak konkretne narzędzia e-marketingu. Szeroka dziedzina jaką jest digital marketing zajmuje się prowadzeniem kampanii w social mediach, optymalizacją witryn, a także monitoringiem i analizą ruchu na stronie. Sporo korzyści niesie za sobą korzystanie z narzędzi do digital marketingu m.in. automatyzację procesów, dzięki którym zaoszczędzamy czas, dotarcie do istotnych danych; dostęp do informacji na temat potrzeb i zachowań odbiorców co wpływa na lepszą komunikację. Na jakie narzędzia warto zwrócić uwagę?

Brand 24 – pozwala na szczegółowy monitoring mediów internetowych pod kątem konkretnego tematu a dodatkowo oferuję analizę danych z pozyskanych wyników.

SEMrush – przeznaczony jest do analizy kampanii SEO i SEM. Jest to rozbudowane narzędzie, które ma wspierać pracę w obszarze pozycjonowania i wyszukiwania w rankingu Google.

HubSpotMarketing – jest to idealne rozwiązanie dla firm. Zawiera w sobie kilka narzędzi, z jego pomocą możliwe jest skonfigurowanie formularzy internetowych i pop-upów. Dodatkowo stworzysz i wyślesz kampanię e-mail marketingowe, wykonasz analizę zachowań konsumentów, a także skonfigurujesz czat na stronie www.

Socialbakers – to kompleksowe rozwiązanie, które oferuje ułatwienie monitoringu i analizę social media, planowanie i zarządzanie harmonogramem treści. Dodatkowo znajdziesz automatyczną analizę odbiorców i wyszukiwanie influencerów.

Animoto – narzędzie wspiera video marketing. Wspomaga projektowanie profesjonalnych filmów za pomocą gotowych szablonów.

Canva – narzędzie wspomaga tworzenie grafik na potrzeby social media, mailingi, landingi, bannery, formularze, infografiki i dużo, dużo więcej.

Google PageSpeed Insight – pozwala na mierzenie wydajności stron www na wszelkich urządzeniach.

OptinMonster – służy do generowania ledów, dzięki którym w odpowiednim momencie i kontekście pozwala zaangażować użytkowników.

OneUp – ułatwi publikowanie zrecyklingowanych treści w social mediach. Automatycznie udostępnia on starsze artykuły, posty lub podcasty za Ciebie.

Later – odpowiedzialny jest za planowanie postów w social mediach, jest oficjalnym partnerem Instagrama. Możesz za jego pomocą podejrzeć siatkę zdjęć na IG i upewnić się, że twoje treści są spójne.

Tweetdeck – ułatwia zarządzanie treściami na Twitterze. Jest to narzędzie do planowania i kolejkowania tweetów oraz publikowania ich w odpowiednim czasie.

BuzzSumo – z jego pomocą możesz zmierzyć skuteczność działań contentowych, odkryć treści, które trendują a także poszukać inspiracji do nowych treści. Masz także możliwość monitoringu popularności wybranych wpisów w internecie.

SEOquake – jest to wtyczka internetowa, która ułatwi szczegółową analizę wskaźników i elementów w obrębie strony www.

ActiveCampaign – narzędzie ułatwia prowadzenie kampanii e-mailowych i automatyzacji marketingu wzbogaconego w CRM, integrację i Lead Scoring.

ReTargeter – oferuje on tworzenie reklam displayowych i wspiera dotarcie do użytkowników, którzy nie dokonali konwersji za pierwszym razem.

Aby jak najlepiej personalizować wrażenia i docierać do użytkowników należy pozyskać odpowiednie dane, z pomocą przyjdą powyższe narzędzia.

 

#3 Brand purpose marki – jak go stworzyć krok po kroku?

Joanna Burdek

sprawny.marketing

brand marka marketing questus

Brand purpose marki to wiodący trend marketingowy według Deloitte. Z czym tak właściwie mamy do czynienia?

Brand purpose marki to pozamaterialny, wyższy powód istnienia przedsiębiorstwa. Określa on w jaki sposób firma zmienia życie na lepsze. Coraz modniejszy staje się styl marki. Dla młodego pokolenia coraz ważniejsze stają się wyższe cele, takie jak zrównoważony rozwój czy poszanowanie praw mniejszości. Klientom zależy na własnych potrzebach nie na zysku marki. Dlatego warto skupić się na tym, aby dzięki marce klient poczuł się lepiej. Pieniędzmi możemy zdziałać bardzo dużo, ale niestety nie kupimy nimi dobrej woli. Brand purpose pozwala na danie pracownikowi sensu praca, a nie tylko samych środków do życia. Dobry brand ideal może być przewagą konkurencyjną.

Marka potrzebuje „to coś” aby się wyróżnić i być zapamiętana, dlatego warto zainwestować w jej cel. W trudnych czasach to właśnie elastyczny cel marki pozwoli na przetrwanie firmy. Dlaczego cel jest tak ważny? Bo nie skupia się wtedy na miejscu, usłudze czy produkcie, ale na realizacji wyższej wartości dla klienta.

Warto pamiętać, że najskuteczniejsze pozamaterialne cele marki powstają na punkcie styku potrzeb klienta i możliwości firmy. Od czego warto zacząć? Zastanów się, po co założyłeś/aś firmę? Czego potrzebują Twoi klienci? Gdzie leży punkt styku A i B? Istniejące na rynku już marki powinny zbadać historię swojej firmy, przeprowadzić rozmowy z klientami i właścicielami. Kiedy warto zrezygnować z wprowadzenia tego trendu?

Nie należy doklejać sztucznie brand purpose do marek, które działają nieetycznie lub są sztuczne. Można w ten sposób jeszcze bardziej zaszkodzić. Warto też zwrócić uwagę, że wspomniany trend to nie CSR. Brand purpose nie zawsze będzie szedł w parze z zero waste czy inną ekologiczną inicjatywą. Wspomniany trend powinien wynikać z realnej potrzeby klienta a nie ekologicznych pobudek.

 

#4 Sprzedaj kategorię, a nie zrównoważony rozwój

Walker Smith

Branding Strategy Insider

social media problemy marketing

Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że barierą dla zrównoważonego rozwoju jest cena?  Wine przeważnie zarzuca się konsumentom. Marketerzy twierdzą, że konsumenci nie działają zgodne z dobrymi intencjami i dlatego firmy starają się nakłonić konsumentów, aby podążali za nimi.

Jest to związane z segmentacją konsumentów według postaw zrównoważonego rozwoju w celu opracowania atrakcyjności marketingowej. Warto jednak zwrócić uwagę, że wspomniana trudność nie dotyczy konsumentów a marketerów. Przytaczając słowa nieżyjącego już guru marketingu z Harvardu, Teda Levitta, celem biznesu jest rozwiązywanie ludzkich problemów. Marketing ma za zadanie dowiedzieć się, jakie problemy użytkownicy próbują rozwiązać, a następnie opracować produkty, które pozwolą na ich rozwiązanie w przystępny sposób.

Nietrudno nie zauważyć, że marketerzy starają się wmówić konsumentom, że mają problemy, których konsumenci w rzeczywistości nie mają. Nic dziwi fakt, że konsumenci nie są skorzy płacić dodatkowo za zrównoważone rozwiązanie. Podkreślmy tutaj, że zrównoważony rozwój nie jest problemem dla konsumentów. Oznacza to, że zrównoważone produkty nie rozwiązują problemu.

Całym clue jest rozwiązywanie problemów, które użytkownicy faktycznie posiadają, dzięki produktom, które zapewniają lepsze rozwiązania a w dodatku są zrównoważone. Marketing zrównoważonego rozwoju musi być wygodniejszym lub bardziej angażującym.

 

#5 Nowy dźwięk możliwości: co oznacza AI Voice Branding

Eric Seay

Brandingmag

rozmowa al voice marketing

Voice AI to sztuczna inteligencja, znana również jako głos AI. Jest to sposób komunikacji z technologią oraz w jaki sposób ona do nas przemawia. Zjawisko to spotykamy od call center po inteligentne głośniki. Każde z medium oferuje nam unikalny przepływ użytkownika i wrażenia dźwiękowe.

Każdy ma własną tożsamość i ekspresję. Każda platforma rozumie i reaguje na nas inaczej dzięki zastrzeżonemu NLP (przetwarzanie języka naturalnego) i NLU (rozumieniu języka naturalnego), dzięki czemu oprogramowanie wykrywa mowę, a następnie określa nasze intencje werbalne.

Na tym polega właśnie sonic branding dla marek zarówno nowych, jak i uznanych. Branding głosowy AI pozwala dostosować brzmienie głosu co oznacza, możliwość dopasowania skojarzeń atrybutów marki i estetyki słuchowej z tożsamością dźwiękową. Głosy syntetyczne mogą być generowane wyłącznie komputerowo, często są tworzone także przez klonowanie głosów ludzkich.

Po zakończeniu klonowania jego wykorzystanie wymaga procesu zamiany tekstu na mowę. Text-to-speech (TTS) w większości przypadków zostanie odczytany przez głos AI. W dzisiejszych czasach zamiana tekstu na mowę jest tak prosta jak używanie klawiatury. Marki zaczynają coraz częściej promować się na platformach używając dźwięku.

W radiu jingle brzmią łudząco podobnie do piosenek, a reklamy w telewizji przypominają sitcomy. Reklamy na Instagramie działają jak inforeklamy wtapiając się w regularne treści. Głos Al odziedziczył tożsamość infuencerów przez twórców, używany jest on do prezentowania produktów i usług. Bezcielesny głos bezproblemowo sprzedaje najnowsze trendy. Głos marki staje się wirtualny, a zamiana tekstu na mowę pomoże zwiększyć skalę produkcji dla platform głosowych i Metaverse.

Mając wystarczającą ilość nagrań i zasobów, marki mogą potencjalnie klonować głos i wykorzystywać dźwięk do ulepszania przyszłości opowiadania historii w sposób, który dopiero zaczynamy sobie wyobrażać.  Gdy nauczymy się odpowiednio z tego korzystać, korzyści z Al Voice Branding będą nieograniczone.

 

#6 Jak dotarcie w pierwszej kolejności do klientów jest zwycięskim posunięciem

Bill Price

CustomerThink

śledzenie zmian niskie koszty markeitng

Niski koszt wiadomości testowych i ich szybkość uwalniają potencjał nawiązywania kontaktów z klientami poprzez sms, wiadomości w social mediach czy pocztę e-mail. Organizację mają możliwość stosowania strategii wyprzedzającej, w ten sposób informują klientów, skłaniają do działania a nawet zarządzają ich oczekiwaniami.

Te strategie są stosowane, aby klient poczuł się lepiej w niekomfortowej lub złej sytuacji, co za tym idzie, aby zmniejszyć jego wpływ. Ma to zastosowanie w przypadku awarii, gdy klient otrzyma wiadomość bez konieczności własnego wkładu będzie spokojniejszy. Przez to łatwo pokazuje się, że firma jest świadoma problemu. Wspomniane strategie wyprzedzające są korzystne. Zapobiegają one kosztownym kontaktom przychodzącym i zapewniają kontrolę nad klientem.

Ważne jest, aby mądrze wykorzystywać komunikację wyprzedzającą w taki sposób, który pozwoli pomóc klientowi. Jedną z kluczowych cech tych mechanizmów jest to, że nie tylko informują klienta, ale także otrzymują od niego informacje. Najlepsze działania obejmują wybór odpowiedniego kanału lub mix kanałów. Zaletą korzystania z działań wyprzedzających jest określenie czasu i treści. Firmy mogą monitorować różne mechanizmy z małymi grupami klientów i udoskonalać tematy i tekst.

Komunikacja zapobiegawcza nie rozwiązuje ani nie eliminuje problemów. Jest za to świetnym sposobem zapobiegania niechcianym kontaktom i wspieranie klientów w poruszaniu się po ich produktach i usługach. Istnieje ryzyko, że nieliczni użytkownicy zareagują odwrotnie niż zakładano na komunikaty. Kuczem do sukcesu jest rozsądne stosowanie oraz uprzedzanie, zapewni to przyjazne wrażenia klientów przy mniejszym wysiłku.

 

#7 Jak przedstawiać klientów do podcastów

Gina Nowicki

Prowly

sluchanie podcastu marketing działania dotarcie do klienta

Popularność podcastów ciągle rośnie. Spotykamy się z podcastami w prawie wszystkich tematach. Co ciekawe w 2021 roku było ponad 2 miliony podcastów. Wynika z tego, że jest to ciekawe miejsce i statystycznie nowe narzędzie PR do zaprezentowanie marki.

Taki sposób pozwala na osobiste i znaczące połączenie się z potencjalnym klientem. Słuchając historii i doświadczeń związanych z marką klient ma świadomość, że stoją za nią „prawdziwi” ludzie. Co może prowadzić do zdobycia zaufania i autorytetu. Jak wypromować podcast? Wystarczy kilka kluczowych słów, aby go zaprezentować. Warto poświęcić czas na badania.

Podczas tworzenia listy skup się na dwóch głównych rzeczach: odbiorców pasujących do grupy demograficznej Twoich klientów oraz tematu podcastu, w którym historia Twojej firmy ma sens. Wsłuchaj się w inne podcasty i wyciągnij z nich lekcję, która pomoże odnieść sukces. Aby wyróżnić się z tłumu warto stworzyć historię niebanalną, aby zaangażować słuchaczy. Gdy już lista podcastów jest stworzona warto pomyśleć nad formą kontaktu.

Na podstawie tematu wiadomości e-mail należy jasno określić, co proponujesz i w jaki sposób możesz dostarczyć podcastowi ekscytujące nowe treści do nadchodzącego odcinka. W wiadomości warto załączyć krótką biografię swojego klienta oraz odnośniki do podcastów, w których był polecany. Pamiętaj, że zaplanowany temat rozmowy to tylko sugestia, klient może być otwarty na różne tematy.

Najważniejsze, aby podcasty tworzyły spójną treść, nie bój się weryfikować czy twój klient zaspokaja obecne potrzeby rynku. Jeśli nie otrzymujesz wiadomości zwrotnej odnośnie do propozycji to pomyśl nad nowymi pomysłami na temat podcastu i wyślij z nimi kontynuację, jako pretekst do ponownego nawiązania kontaktu. Czekając, aż prośby o realizację podcastu pojawią się, przygotuj swojego klienta na kolejną rozmowę o podcast.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej