Dziś omówimy dla Was model APIC, czyli jedną z najważniejszych koncepcji stworzonych przez papieża marketingu, Philipa Kotlera. Z artykułu dowiecie się m.in na czym polega planowanie marketingowe oraz z jakich narzędzi możemy skorzystać przy okazji analizy aktywności marketingowych, a jakie przydadzą nam się do procesu budowania strategii. Opiszemy też na czym polega cykliczny charakter modelu APIC i jak zastosować go w praktyce.
Czym jest model APIC?
Model APIC stanowi fundament planowania marketingowego. Przyjmuje on postać powtarzalnego cyklu, złożonego z czterech etapów – analizy, planowania, implementacji oraz kontroli. Możemy wykorzystać go zarówno do projektowania ogólnej strategii marketingowej firmy, jak również pojedynczych projektów, takich jak nowej strony internetowej, planu publikacji na blogu czy też wprowadzenia nowego produktu.
Pierwsza z faz, czyli analiza, służy zbadaniu aktualnej sytuacji firmy bądź projektu. Aby zdefiniować, dokąd chcemy zmierzać, musimy bowiem najpierw określić, w jakim miejscu się znajdujemy.
W tym etapie powinniśmy zatem pokusić się o wykorzystanie rozmaitych metod analizy i audytu. Przydatna może się okazać analiza PESTEL, pozwalająca określić wpływ zewnętrznych czynników na nasze działania, czy też analiza pięciu sił portera, skupiona bardziej na mikrośrodowisku.
W przypadku mniejszych projektów, jak np. wprowadzenia nowego produktu na rynek, przydatna będzie również pogłębiona analiza konkurentów i benchmarking. W przypadku aktywności digitalowych, możemy natomiast postawić na analizy przy pomocy Google Analytics czy innych narzędzi do audytu środowiska cyfrowego. Finalną częścią etapu jest spisanie wniosków z audytu i wskazanie największych problemów, które mogą utrudnić realizację naszych zamierzeń.
Od planowania do działania…
W drugim etapie – planowania – tworzymy faktyczny plan naszych działań marketingowych. Jego podstawowym elementem będzie cel – zwiększenie udziału w rynku o określony procent, określona sprzedaż produktu czy też zasięg uzyskany w mediach społecznościowych. Ważne jest, aby był on związany z wnioskami, które wydobyliśmy w audycie, a zatem adresował problemy, z jakimi się borykamy.
Po wyznaczeniu celu projektujemy strategię, uwzględniając w niej m.in. do jakiej grupy odbiorców zamierzamy kierować swoje działania, jakim językiem chcemy do niej mówić oraz jakie taktyki marketingowe chcemy przyjąć. Przykładowo, w momencie wprowadzania nowego produktu możemy postawić na szeroką grupę docelową i niskie ceny w celu osiągnięcia dużego udziału w rynku. Przy projekcie kampanii social marketingowej możemy natomiast założyć zwiększenie liczby polubień profilu o określony procent, dzięki specyficznemu rodzajowi komunikacji w mediach społecznościowych. Warto określić także pożądany przez nas wizerunek marki czy produktu oraz sposób, w jaki odróżniać się będzie od konkurentów.
Trzeci etap, czyli implementacja jest związana z przekuwaniem naszego planu w faktyczne działania. Musimy zatem stworzyć schemat komunikacji z naszymi odbiorcami, jak również uwzględnić podział odpowiedzialności między poszczególnych członków zespołu. Im większy jest nasz marketingowy projekt, tym więcej pracy czeka nas w tej fazie modelu APIC.
Natomiast w ostatnim etapie, czyli kontroli, mówimy „sprawdzam” i patrzymy, na ile prowadzone przez nas działania są zbieżne z uprzednio przyjętym planem. Należy zatem założyć konkretne mierniki, które pokażą, czy realizujemy nasze zamierzenia.
Model APIC jako cykl działań
Jak wspominaliśmy, model APIC przyjmuje postać cyklu. Oznacza to, że ostatni z jego etapów – kontrola – stanowi również wstęp do ponownego rozpoczęcia etapu pierwszego, czyli analizy. Feedback zgromadzony podczas fazy „kontroli” może się okazać bowiem bezcenny w procesie ponownego audytowania naszych działań.
Co warto zapamiętać?
Na zakończenie i podsumowanie tego artykułu przypomnijmy najważniejsze informacje:
- Model APIC składa się z czterech etapów – analizy, planowania, implementacji oraz kontroli.
- Pozwala on metodycznie zaplanować działania marketingowe i zadbać o to, aby prowadzone działania wynikały z uprzednio przyjętej strategii.
- Przyjmuje on postać cyklu, co oznacza, że każdy kolejny etap modelu APIC służy gromadzeniu informacji, które posłużą nam w ponownym planowaniu naszych działań marketingowych – bez względu na to, czy chodzi o wprowadzenie nowego produktu, uruchomienie kampanii na Facebooku czy plan eventu branżowego.