The best of the best – 10 najlepszych artykułów! [przegląd blogosfery marketingowej #50]

Ponieważ bieżący przegląd blogosfery marketingowej został opatrzony niezwykle okrągłym numerem „50”, postanowiliśmy z tej okazji przygotować dla Was coś specjalnego. W pocie czoła przejrzeliśmy zatem 49 poprzednich tekstów i wyselekcjonowaliśmy z nich absolutną śmietankę, crème de la crème – 10 najlepszych artykułów, jakie kiedykolwiek polecaliśmy.  

 

Bez względu na to, czy dla niektórych z Was będzie to pierwszy kontakt z poniższymi treściami, czy widzieliście je już na blogosferze – zdecydowanie warto zajrzeć do choćby kilku tekstów. A zatem, inspirującej lektury!

 

The 4C’s: My Framework for a Brilliant Brand

Kaye Putnam,
kayeputnam.com

Na czym polega różnica między marketingiem a brandingiem?

Kaye Putnam wyjaśnia na łamach swojego bloga różnicę między marketingiem a brandingiem. Ten pierwszy skupia się na tym, co robisz, jako firma i jak pomagasz. Natomiast branding pokazuje, kim jesteś i jaką wiadomość chcesz przekazać swoim odbiorcom. Na tej podstawie autorka stworzyła swój własny koncept 4C dla brandingu, którym dzieli się w artykule. W jego skład wchodzą:

  • Charakter (Character) – aby go określić, należy zastanowić się nad osobowością i punktem widzenia marki. W określeniu osobowości niezwykle przydatne okazać się mogą archetypy, natomiast punkt widzenia skupia się na określeniu, w co wierzysz jako marka;
  • Zaangażowanie (Commitment) – tutaj należy zadać sobie pytanie „co sprzedajesz i dla kogo?” Odpowiedzi powinny budować propozycję wartości, którą odbiorcy zrozumieją;
  • Wiarygodność (Credibility) – ta część koncepcji odpowiada na pytanie „dlaczego odbiorca powinien mi wierzyć?”. Wiarygodność budować można na wiele sposobów. Putnam wyróżnia tutaj dwie kategorie – „twarde dowody” (m.in. referencje, certyfikaty, licencje, case studies) oraz „domniemaną wiarygodność” osiąganą m.in. poprzez design, sposób komunikacji, asocjacje;
  • Kontekst (Context) – w skład ostatniego „C” wchodzi przede wszystkim kontekst rynkowy obejmujący takie aspekty, jak konkurencja, substytuty, POD oraz kwestie kulturowe (jak jesteśmy postrzegani?, jakie są obecne trendy?).

 

Czy czujesz emocje w reklamie?

Jacek Kotarbiński,
blog.kotarbinski.com

Czy czujesz emocje w reklamie?

Jacek Kotarbiński na łamach swojego bloga przybliża temat wykorzystania emocji w komunikacji marketingowej. Jak wspomina, wiele marek wychodzi z założenia, iż agresywne i kontrowersyjne treści oparte często na negatywnych emocjach, „działają”. Należy sobie jednak zadać pytanie, co to oznacza, że „działają”. Na pewno przyciągają uwagę, ale niewiele mają wspólnego z kreowaniem pozytywnych wobec marki postaw czy chęcią zakupu.

Niestety dla wielu marek kwestia zaangażowania jest „zerojedynkowa” – to, czy duża ilość lajków i komentarzy pod postem wynika z kontrowersyjnego contentu, czy z wartościowej dyskusji często wydaje się nie mieć znaczenia dla siedzących po drugiej stronie marketerów. Efektem jest propaganda produktowa, a nie profesjonalna reklama.

Jednak można również dostrzec „światełko w tunelu”. Coraz więcej brandów bowiem w aktywowaniu emocji stawia na takie działania, jak interesująca narracja czy brak agresywnej ekspozycji produktu. Przykładem mogą być choćby dobrze znane „Legendy Allegro”.

 

How to build a company culture your employees will rave about

Benjamin Granger,
Qualtrics

Kultura organizacyjna i zadowolenie pracowników

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia kultura organizacyjna i zadowolenie pracowników przekłada się na zadowolenie klientów, a co za tym idzie – sukces biznesu.

Benjamin Granger na łamach bloga Qualtrics przedstawia szereg niezwykle wartościowych wskazówek, jak zbudować dobrą kulturę organizacyjną. Autor wychodzi od definicji tego zjawiska, by następnie wskazać kluczowe benefity płynące z ROI kultury organizacyjnej, takie jak wzrost zaangażowania, retencji, produktywności, przychodów, satysfakcji i dobrobytu. Następnie Granger wypunktowuje wskazówki, które pozwolą stworzyć dobrą kulturę organizacyjną. Na koniec autor przytacza wypowiedzi ekspertów z kilku firm, które szczycą się właśnie sukcesem w zakresie kultury organizacyjnej.

 

The New Meaning of Customer Relations

Ivan Gurkov,
Brandingmag

Kluczowe fragmenty budowania relacji między marką a odbiorcami

Empatia, wspólne cele i wartości stanowią obecnie kluczowe fundamenty budowania relacji między marką a odbiorcami. A więc, rolą komunikacji marketingowej nie jest już promowanie produktów, ale tworzenie społeczności, która wspólnie z organizacją rozwiąże problemy, wykreuje wartości i znaczenie brandu.

Ivan Gurkov na łamach Brandingmag przedstawia trzy główne zadania komunikacji w dobie marketingu 3.0. Są nimi:

  1. spajanie wartości, obietnic i działalności organizacji. Tylko spójność między tymi elementami pozwoli na budowanie zaangażowania firmy i komunikowanie silnego przekazu;
  2. projektowanie brand statement i działań firmy jako nośników bezpośredniej wartości. Na superkonkurencyjnym rynku liczą się bowiem ważne tematy, a nie sam produkt.
  3. zapraszanie odbiorców do współpracy i współtworzenia. Od momentu powstania mediów społecznościowych, poziom partycypacji konsumentów zmieniał się. Dziś nie chodzi już o user-generated content, ale o współpracę na każdym poziomie budowania marki.

 

Insight konsumenta wyjaśniony na nowo

Jacek Pogorzelski,
Blog Jacka Pogorzelskiego

Insight konsumenta wyjaśniony na nowo

Jacek Pogorzelski przekonuje, że insight konsumencki jest koncepcją „prostą i trudną zarazem”. Choć sama koncepcja wydaje się być bardzo intuicyjna, potraktowanie jej w całości i wyciągnięcie odpowiednich wniosków już tak łatwe nie jest. Cała formuła powinna składać się z trzech elementów: „chcę” (to, czego potrzebuje konsument), „ponieważ” (opis motywacji konsumenta) oraz „ale” (bariery i obawy). Dopiero zdefiniowanie wszystkich trzech elementów pozwala zrozumieć potrzebę konsumenta.

 

The Ultimate Guide to Video Marketing

Alicia Collins i Megan Conley,
HubSpot

Jak tworzyć dobre materiały wideo?

Wideo jest obecnie jednym z najlepiej przyswajalnych form contentu. Wiele osób wzbrania się jednak przed jego tworzeniem sądząc, że nie dysponuje odpowiednim sprzętem czy umiejętnościami, żeby tworzyć dobre materiały. O najważniejszych rzeczach związanych z treściami filmowymi przeczytacie w rozbudowanym poradniku na łamach bloga HubSpot.

 

Why Price And Quality Are Weaker Differentiators

Walker Smith,
Branding Strategy Insider

Why Price And Quality Are Weaker Differentiators

Wartość zawiera w sobie 4 kluczowe elementy: cenę, jakość, serwis i wygodę. Jeszcze niedawno dwa pierwsze elementy stanowiły czynniki wyróżniające dany brand, dając przewagę korporacjom. Jednak nowoczesna ekonomia pozwoliła mniejszym biznesom zakłócić dotychczasowy stan rzeczy, poprzez wykorzystanie digitalowych innowacji czy nowych technologii w produkcji.

Zatem, jak dowodzi Walker Smith na łamach Branding Strategy Insider, to pozostałe dwa elementy – serwis i wygoda – stają się obecnie niezwykle ważnymi czynnikami umożliwiającymi dyferencjację. Dzięki temu budują podwaliny pod nowoczesną i przyszłą propozycję wartości.

 

Six questions that propel your new marketing strategy

Mark Schaefer,
Businesses Grow

6 pytań, które pomogą w konstruowaniu nowej strategii organizacji

Mark Schaefer na łamach swojego bloga Businesses Grow dzieli się z nami zestawem pięciu pytań, które pomagają w konstruowaniu nowej strategii organizacji:

  • Jaki problem klienta rozwiązujemy i jaki mamy na to unikalny sposób? Najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę, odpowiadając na to pytanie, to: nadarzająca się możliwość biznesowa i wyczucie czasu. Koniecznie należy również wziąć pod uwagę odpowiednie dane oraz zbadać, co klienci naprawdę od nas kupują (a to często nie jest tożsame z tym, co dana firma sprzedaje).
  • Kto jest naszym klientem? Pytanie to jest niezwykle ważne i pewnie dla wielu oczywiste. Jednak należy pamiętać o re-ewaluacji i śledzeniu zmieniających się trendów. Pytania pomocnicze to: kto podejmuje decyzję zakupową?, co determinuje decyzję?, co i jak szybko się zmienia w zachowaniach nabywców?

Kolejne pytania omawiane przez Schaefera to:

  • Gdzie znaleźć naszą grupę docelową?
  • Co sprawia, że stajemy się istotni dla klienta?
  • Jak komunikujemy naszą istotność?
  • Jak mierzymy i dostosowujemy swoje działania?

 

Artificial Intelligence Will Change How You Do Marketing in 2021

Colin Loughran,
Unbounce

Jak sztuczna inteligencja zmieni marketing w 2021

Nowe technologie ze sztuczną inteligencją na czele rozwijają się z każdym kolejnym rokiem. Już teraz AI pozwala usprawnić wiele działań i zwiększyć efektywność pracy. Tych zmian może być jeszcze więcej!

Jak przekonuje Colin Loughran z Unbounce, w 2021 roku sztuczna inteligencja całkowicie zrewolucjonizuje pracę marketerów. O kilku obszarach, które może przejąć oraz o sposobach wdrażania AI i dodatkowych korzyściach przeczytacie w artykule.

 

Pamięć w reklamie – czyli jak mówić do klienta, aby Cię zapamiętał i w odpowiednim momencie sobie przypomniał

Patrycja Ogrodnik,
Marketer+

Pamięć w reklamie – czyli jak mówić do klienta, aby Cię zapamiętał i w odpowiednim momencie sobie przypomniał

Dobra reklama powinna przyciągać uwagę i zachęcać do działania. Ale nie tylko! Ważne jest, żeby nasz komunikat pozostał w pamięci konsumenta, budując pozytywne skojarzenia z marką. Jest to sposób na to, żeby przed podjęciem decyzji o zakupie jakiegoś produktu klient w pierwszej kolejności pomyślał o naszej ofercie, która została przez niego zapamiętana.

artykułu dowiecie się jak różne rodzaje reklamy mogą wpływać na sposób jej zapamiętywania. Pokazane zostały też przykłady firm, które skutecznie tworzą zapadające w pamięć przekazy.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja

Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy
Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI)

Rok 2025 – krótka historia jutra: Sztuczna Inteligencja (AI) Rewolucja zaczyna się wcześniej, niż myślisz. Zmiany często zaczynają się dużo wcześniej, zanim stają się zauważalne (Eccles, 1991). Jak jednak rozpoznać sygnały zmiany, gdy tempo ich przyśpieszenia jest tak...

czytaj dalej