Robert Kozielski rekomenduje: Levitt, Pogorzelski, Sinek i Kahneman - questus

Robert Kozielski rekomenduje: Levitt, Pogorzelski, Sinek i Kahneman

Robert Kozielski rekomenduje: Levitt, Pogorzelski, Sinek i Kahneman

Rozpoczynamy nową serię na questusowym BLOGu. Postanowiliśmy zapytać trenerów CIM i grono questus academy o trzy, ich zdaniem najważniejsze: książki biznesowe, artykuły i wideo. Na dobry (chyba) początek bierzemy na warsztat rekomendacje Roberta Kozielskiego. Inspirującej lektury! 

Książki

J. N. Sheth, R. S. Sisodia: Does marketing need reform

J. N. Sheth, R. S. Sisodia: Does marketing need reform

Za poddanie pod dyskusję problemu tożsamości, granic i obszaru rozwoju marketingu. To książka, która w sposób wielostronny wskazuje na pewnie słabości, ograniczenia marketingu i proponuje kierunki zmian.

Dyskusja nad słabościami współczesnego marketingu toczyła się od lat 60-tych XX wieku, kulminacja nastąpiła w latach 90-tych, a ta książka nie tylko podsumowywała te wątki, ale wciąż jest aktualną i wartościową dla praktyków pozycją.

 

G. G. Parker, M. W. Van Alstyne, S. P. Choudary: Platform Revolution

G. G. Parker, M. W. Van Alstyne, S. P. Choudary: Platform Revolution

Po pierwsze, za chyba pierwsze tak kompleksowe podejście do identyfikacji źródeł sukcesów firm, które działają w formie platform cyfrowych (FB, YT, Uber etc.). Po drugie, za wskazanie na przełomowe, dysruptywne rozwiązania, które udowadniają, że w czasach IV rewolucji przemysłowej przewaga rynkowa opiera się na dawaniu „więcej za mniej”.

 

J. Pogorzelski: Marka na cztery sposoby

J. Pogorzelski: Marka na cztery sposoby

Za bardzo staranne ułożenie podejścia do projektowania i budowania marki. Nie ma chyba na świecie książki, która w tak systematyczny, łączący naukowe podejście i wymiar praktyczny, sposób analizuje markę od strony podejścia percepcyjnego, emocjonalnego, społecznego i kulturowego.

 

Artykuły

T. Levitt: Marketing Myopia; Harvard Business Review July-August 1960

Za podjęcie tematu, który był odkrywany przez ostatnie 60 lat przez wielu naukowców czy praktyków i do dzisiaj jest tematem żywym. Chodzi o tzw. krótkowzroczność marketerów i koncentrację na sprzedaży zamiast budowaniu podejścia „win-win”. Współczesny marketing i wiele dzisiejszych teorii i koncepcji (np.: CRM, value based marketing i innych) zasadza się na opisanym w tym artykule podejściu do marketingu.

 

T. Goodwin: The Battle is for the Customer Interface; ThechCrunch, March 2015

Za uświadomienie i nazwanie tego, o czym wszyscy wiedzieli, ale nie potrafili do końca nazwać. Goodwin pokazuje paradoksy i budowanie nowych modeli biznesowych rozumianych jako tworzenie nowych wartości.

Od tego czasu w tysiącach wystąpień i publikacji możemy znaleźć podnoszenie pytań zainicjowanych przez Goodwina – jak to się dzieje, że największa na świecie firma taksówkowa (Uber) nie ma ani jednego pojazdu? Największa na świecie sieć miejsc do zakwaterowania (Airbnb) nie ma żadnego budynku? itp.

 

J. L. Bower, C. M. Christensen: Disruptive Technologies – Catching the Wave; Harvard Business Review January-February 1995

Za wprowadzenie pojęcia przełomowych innowacji i kontynuowanie w inspirujący sposób idei twórczej destrukcji (pojęcie spopularyzowane przez J. Schumpetera), które są współcześnie tak mocno widoczne i stanowią podstawę współczesnego zarządzania.

 

Video

S. Sinek – Jak wielcy przywódcy inspirują do działania

 

Za podkreślenie i uświadomienie, że biznes ma coś więcej do zrobienia niż tylko sprzedawać produkty. Sinek pokazuje także, że tak naprawdę wszystko we współczesnym biznesie zaczyna się od „Dlaczego”.

 

D. Kahneman – The Riddle of Experience vs. Memory

 

Wystąpienie Noblisty jest zawsze interesujące. Tym razem warto docenić Kahnemana za wskazanie na różnicę między jaźnią doświadczającą i jaźnią pamiętającą i coś co Kahneman nazywa „teraźniejszością jako oczekiwanym wspominaniu”.

 

R. Kurzweil: The Accelerating Power of Technology

 

Myślenie o przyszłości, roli AI, robotów i innych algorytmów jest zawsze interesujące, a szczególnie, gdy mówi o tym osoba mająca dość wysoki wskaźnik sukcesu w swoich predykcjach.

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Redakcja
Pasjonaci marketingu i biznesu, którzy dokładają wszelkich starań, aby dostarczać wiedzę w jak najbardziej przystępnej i czasooszczędnej formie. W skład zespołu pracującego nad artykułami wchodzą m. in. dr hab. Robert Kozielski i Donata Wilczewska.
Ostatnie wpisy