Macierz McKinseya (Macierz GE) – kiedy inwestować, a kiedy „ze sceny zejść”?

Jakiś czas temu omawialiśmy macierz BCG, dzięki której można dokonać analizy portfelowej marek, produktów czy jednostek biznesowych w organizacji. Dziś przybliżymy Wam macierz McKinseya (macierz GE), która spełnia podobne zadanie. Omówimy główne cele tej metody i proces przygotowania macierzy. Przedstawimy również wnioski płynące z tego rodzaju analizy oraz główne zalety i ograniczenia tej metody.

 

Czym jest i do czego służy macierz McKinseya?

Macierz McKinseya została stworzona przez firmę konsultingową McKinsey we współpracy z firmą General Electric w latach 70. XX w. Metoda zwana jest również macierzą GE (General Electric), macierzą atrakcyjności produktu lub macierzą atrakcyjności rynku.

[su_note note_color=”#14a0db” text_color=”#ffffff”]

Dowiedz się więcej o budowaniu przewagi konkurencyjnej

[/su_note]

Powstała ona w odpowiedzi na pojawiające się problemy w zarządzaniu złożonymi, wielobiznesowymi organizacjami w sposób zyskowny. Jej stworzeniu przyświecała również chęć wypracowania alternatywnej metody dla macierzy BCG, która eliminowałaby wady poprzedniczki, takie jak:

  • ograniczenie analizy portfela wyłącznie do dwóch wskaźników,
  • mała liczba wariantów przy dokonywaniu podziału jednostek biznesowych (wyłącznie dwa tempa wzrostu i dwie alternatywne pozycje na rynku),
  • mała przydatność w przypadku analizy organizacji działających na rynku monopolistycznym, jak również tych, u których nie występuje efekt skali oraz tych o niskim udziale w rynku,
  • dyskryminacja rynków niszowych.

Macierz McKinseya uznaje się za najbardziej precyzyjną i powszechną metodę analizy pozycji konkurencyjnej organizacji o zdywersyfikowanym portfelu. Jej zastosowanie pozwala bowiem na wyszczególnienie silnych i słabych jednostek biznesowych z portfela przedsiębiorstwa, a co za tym idzie – stanowi cenną wskazówkę przy konstruowaniu strategii organizacji.

 

Czym jest i do czego służy macierz McKinseya?

Stosowanie Macierzy McKinseya pozwala wyszczególnić słabe i silne jednostki biznesowe

 

Główne założenia macierzy GE są następujące:

  • Organizacja powinna skupić się na atrakcyjnych sektorach, a wycofywać produkty z sektorów nieatrakcyjnych.
  • Firma powinna inwestować w produkty o mocnej pozycji konkurencyjnej, a wycofywać te, których pozycja konkurencyjna jest słaba.

 

Jak stworzyć macierz McKinseya – krok po kroku

Proces przygotowania macierzy McKinseya dla danej organizacji można sprowadzić do pięciu głównych kroków:

  1. Identyfikacja czynników decydujących o atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej firmy
  2. Przypisanie tym czynnikom wag (od 0 do 1)
  3. Przypisanie czynnikom subiektywnych ocen (od 1 do 5)
  4. Wyznaczenie wskaźnika atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej
  5. Budowa macierzy GE

Aby móc umiejscowić daną jednostkę biznesową organizacji na macierzy GE, należy najpierw przeprowadzić dwie analizy: atrakcyjności rynku oraz pozycji konkurencyjnej.

Do oceny atrakcyjności rynku należy wybrać kilka zmiennych, np. wielkość rynku, tempo wzrostu i dochody. Do każdej zmiennej przypisujemy odpowiednią wagę, tak aby suma wszystkich zmiennych wynosiła 1,0. Następnie każdy z paramentów poddajemy subiektywnej ocenie. Wynik należy zsumować.

Przykładowa analiza atrakcyjności rynku do macierzy GE wygląda następująco:

 

Jak stworzyć macierz McKinseya

Podobną czynność należy wykonać przy ocenie pozycji konkurencyjnej. Wybieramy zmienne, przypisujemy im wagi, a następnie oceniamy każdą z nich i wyliczamy sumę.

Przykładowa analiza pozycji konkurencyjnej do macierzy GE wygląda następująco:

 

Przykładowa analiza pozycji konkurencyjnej - macierz GE

Kiedy oba parametry zostaną wyliczone, należy stworzyć z nich dwie prostopadłe osie macierzy GE. Następnie możemy umiejscowić w odpowiednim miejscu na macierzy daną jednostkę biznesową, co pozwoli określić dla niej stosowną strategię.

 

Macierz McKinseya

 

Macierz GE: strategia wzrostu, przejściowa i wycofania

W zależności od tego, gdzie na macierzy McKinseya znalazła się dana jednostka biznesowa, przypisać jej można jedną z trzech definiowanych przez tę metodę strategii:

  • strategia wzrostu – dotyczy tych jednostek biznesowych, które znalazły się powyżej poprzecznej linii na macierzy. W ich przypadku rekomenduje się inwestowanie w ich rozwój czy ekspansję;
  • strategia przejściowa (podtrzymywania) – dotyczy jednostek biznesowych leżących na przekątnej, co do których rekomendowane jest selektywne inwestowanie w celu uzyskania rentowności;
  • strategia wycofania – dotyczy jednostek biznesowych, które nie osiągnęły satysfakcjonującej pozycji konkurencyjnej, ani nie działają na atrakcyjnym rynku. W ich przypadku należałoby wycofać się z rynku lub dokonać ich sprzedaży.

„Sortowanie” jednostek biznesowych na trzy kategorie zawarte na macierzy GE jest nienajgorszym punktem wyjścia do ich analizy. Trzeba jednak pamiętać o krytycznym spojrzeniu na wygenerowane insighty, konieczności dokonania odpowiedniego osądu i wyważenia kompromisu. Przykładowo, zarówno jednostce biznesowej o silnej pozycji konkurencyjnej operującej na mało atrakcyjnym rynku, jak i jednostce o słabej pozycji konkurencyjnej operującej na bardzo atrakcyjnym rynku, przypiszemy taką samą strategię – strategię przejściową. Jednak podjęte działania będą prawdopodobnie zupełnie inne, gdyż sytuacja każdej z jednostek różni się od drugiej znacząco.

 

Jakie są zalety metody GE?

Do głównych zalet omawianej macierzy General Electric należą:

  • elastyczność w definiowaniu atrakcyjności rynku,
  • bilansowanie portfela jednostek biznesowych organizacji.

 

Jakie są wady metody GE?

Z kolei do najczęstszych „zarzutów” wobec tej metody zalicza się:

  • subiektywne kryteria oceny,
  • statyczność metody, czyli koncentrację na stanie obecnym i brak uwzględnienia przyszłości jednostek biznesowych w dłuższym okresie.

 

Jakie są zalety metody GE?

Jedną z wad stosowania macierzy GE jest subiektywność oceny

 

Czy warto stosować macierz GE?

Podsumowując, z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, że:

  • Macierz McKinseya jest metodą portfelową. Pozwala ona na określenie strategii dla jednostek biznesowych organizacji.
  • Do skonstruowania macierzy potrzebna jest ocena atrakcyjności rynku oraz pozycji konkurencyjnej. Po ich zdefiniowaniu, dla każdej jednostki biznesowej zostaje przypisana jedna ze strategii: wzrostu, przejściowa lub wycofania.
  • Do zalet metody należą: elastyczność oraz bilansowanie portfela. Z kolei do wad: subiektywność oraz brak dynamiczności.

 

Bibliografia

  1. CIM, „Applied Marketing. Official Module Guide”, 2019.
  2. R. Kozielski, Materiały z zajęć na programie Diploma in Professional Marketing.
  3. McKinsey & Company, Enduring Ideas: The GE–McKinsey nine-box matrix, https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/enduring-ideas-the-ge-and-mckinsey-nine-box-matrix.
  4. K. Obłój, „Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej”, 2007.
  5. G. Gierszewska, M. Romanowska, „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”, 2003.
  6. M. Nowicki, „Macierz BCG” [w:] K. Szymańska, „Kompendium metod i technik zarządzania”, 2015.

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Donata Wilczewska

Moją dewizą jest: nic nie jest zrobione tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Wierzę w perfekcjonizm jako nieustający proces, który pozwala doskonalić umiejętności i odkrywać nowe predyspozycje. Skończyłam studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (specjalizacja: PR i branding) na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowałam również filmoznawstwo (UŁ) oraz montaż filmowy (Akademia MultiArt). Posiadam certyfikat Award in Marketing (CIM, level 4) oraz tytuł Certified Project Management Associate (IPMA, level D). Ciężko jest mi się zatrzymać na jednej pasji i ciągle za czymś gonię. Obecnie obszarem marketingu, który szczególnie chętnie eksploruję, jest customer experience. W wolnych chwilach natomiast chętnie zaznajamiam się z dziełami filmowymi bądź sięgam po gitarę.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej