Jakiś czas temu omawialiśmy macierz BCG, dzięki której można dokonać analizy portfelowej marek, produktów czy jednostek biznesowych w organizacji. Dziś przybliżymy Wam macierz McKinseya (macierz GE), która spełnia podobne zadanie. Omówimy główne cele tej metody i proces przygotowania macierzy. Przedstawimy również wnioski płynące z tego rodzaju analizy oraz główne zalety i ograniczenia tej metody.
Czym jest i do czego służy macierz McKinseya?
Macierz McKinseya została stworzona przez firmę konsultingową McKinsey we współpracy z firmą General Electric w latach 70. XX w. Metoda zwana jest również macierzą GE (General Electric), macierzą atrakcyjności produktu lub macierzą atrakcyjności rynku.
[su_note note_color=”#14a0db” text_color=”#ffffff”]
[/su_note]
Powstała ona w odpowiedzi na pojawiające się problemy w zarządzaniu złożonymi, wielobiznesowymi organizacjami w sposób zyskowny. Jej stworzeniu przyświecała również chęć wypracowania alternatywnej metody dla macierzy BCG, która eliminowałaby wady poprzedniczki, takie jak:
- ograniczenie analizy portfela wyłącznie do dwóch wskaźników,
- mała liczba wariantów przy dokonywaniu podziału jednostek biznesowych (wyłącznie dwa tempa wzrostu i dwie alternatywne pozycje na rynku),
- mała przydatność w przypadku analizy organizacji działających na rynku monopolistycznym, jak również tych, u których nie występuje efekt skali oraz tych o niskim udziale w rynku,
- dyskryminacja rynków niszowych.
Macierz McKinseya uznaje się za najbardziej precyzyjną i powszechną metodę analizy pozycji konkurencyjnej organizacji o zdywersyfikowanym portfelu. Jej zastosowanie pozwala bowiem na wyszczególnienie silnych i słabych jednostek biznesowych z portfela przedsiębiorstwa, a co za tym idzie – stanowi cenną wskazówkę przy konstruowaniu strategii organizacji.
Główne założenia macierzy GE są następujące:
- Organizacja powinna skupić się na atrakcyjnych sektorach, a wycofywać produkty z sektorów nieatrakcyjnych.
- Firma powinna inwestować w produkty o mocnej pozycji konkurencyjnej, a wycofywać te, których pozycja konkurencyjna jest słaba.
Jak stworzyć macierz McKinseya – krok po kroku
Proces przygotowania macierzy McKinseya dla danej organizacji można sprowadzić do pięciu głównych kroków:
- Identyfikacja czynników decydujących o atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej firmy
- Przypisanie tym czynnikom wag (od 0 do 1)
- Przypisanie czynnikom subiektywnych ocen (od 1 do 5)
- Wyznaczenie wskaźnika atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej
- Budowa macierzy GE
Aby móc umiejscowić daną jednostkę biznesową organizacji na macierzy GE, należy najpierw przeprowadzić dwie analizy: atrakcyjności rynku oraz pozycji konkurencyjnej.
Do oceny atrakcyjności rynku należy wybrać kilka zmiennych, np. wielkość rynku, tempo wzrostu i dochody. Do każdej zmiennej przypisujemy odpowiednią wagę, tak aby suma wszystkich zmiennych wynosiła 1,0. Następnie każdy z paramentów poddajemy subiektywnej ocenie. Wynik należy zsumować.
Przykładowa analiza atrakcyjności rynku do macierzy GE wygląda następująco:
Podobną czynność należy wykonać przy ocenie pozycji konkurencyjnej. Wybieramy zmienne, przypisujemy im wagi, a następnie oceniamy każdą z nich i wyliczamy sumę.
Przykładowa analiza pozycji konkurencyjnej do macierzy GE wygląda następująco:
Kiedy oba parametry zostaną wyliczone, należy stworzyć z nich dwie prostopadłe osie macierzy GE. Następnie możemy umiejscowić w odpowiednim miejscu na macierzy daną jednostkę biznesową, co pozwoli określić dla niej stosowną strategię.
Macierz GE: strategia wzrostu, przejściowa i wycofania
W zależności od tego, gdzie na macierzy McKinseya znalazła się dana jednostka biznesowa, przypisać jej można jedną z trzech definiowanych przez tę metodę strategii:
- strategia wzrostu – dotyczy tych jednostek biznesowych, które znalazły się powyżej poprzecznej linii na macierzy. W ich przypadku rekomenduje się inwestowanie w ich rozwój czy ekspansję;
- strategia przejściowa (podtrzymywania) – dotyczy jednostek biznesowych leżących na przekątnej, co do których rekomendowane jest selektywne inwestowanie w celu uzyskania rentowności;
- strategia wycofania – dotyczy jednostek biznesowych, które nie osiągnęły satysfakcjonującej pozycji konkurencyjnej, ani nie działają na atrakcyjnym rynku. W ich przypadku należałoby wycofać się z rynku lub dokonać ich sprzedaży.
„Sortowanie” jednostek biznesowych na trzy kategorie zawarte na macierzy GE jest nienajgorszym punktem wyjścia do ich analizy. Trzeba jednak pamiętać o krytycznym spojrzeniu na wygenerowane insighty, konieczności dokonania odpowiedniego osądu i wyważenia kompromisu. Przykładowo, zarówno jednostce biznesowej o silnej pozycji konkurencyjnej operującej na mało atrakcyjnym rynku, jak i jednostce o słabej pozycji konkurencyjnej operującej na bardzo atrakcyjnym rynku, przypiszemy taką samą strategię – strategię przejściową. Jednak podjęte działania będą prawdopodobnie zupełnie inne, gdyż sytuacja każdej z jednostek różni się od drugiej znacząco.
Jakie są zalety metody GE?
Do głównych zalet omawianej macierzy General Electric należą:
- elastyczność w definiowaniu atrakcyjności rynku,
- bilansowanie portfela jednostek biznesowych organizacji.
Jakie są wady metody GE?
Z kolei do najczęstszych „zarzutów” wobec tej metody zalicza się:
- subiektywne kryteria oceny,
- statyczność metody, czyli koncentrację na stanie obecnym i brak uwzględnienia przyszłości jednostek biznesowych w dłuższym okresie.
Czy warto stosować macierz GE?
Podsumowując, z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, że:
- Macierz McKinseya jest metodą portfelową. Pozwala ona na określenie strategii dla jednostek biznesowych organizacji.
- Do skonstruowania macierzy potrzebna jest ocena atrakcyjności rynku oraz pozycji konkurencyjnej. Po ich zdefiniowaniu, dla każdej jednostki biznesowej zostaje przypisana jedna ze strategii: wzrostu, przejściowa lub wycofania.
- Do zalet metody należą: elastyczność oraz bilansowanie portfela. Z kolei do wad: subiektywność oraz brak dynamiczności.
Bibliografia
- CIM, „Applied Marketing. Official Module Guide”, 2019.
- R. Kozielski, Materiały z zajęć na programie Diploma in Professional Marketing.
- McKinsey & Company, Enduring Ideas: The GE–McKinsey nine-box matrix, https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/enduring-ideas-the-ge-and-mckinsey-nine-box-matrix.
- K. Obłój, „Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej”, 2007.
- G. Gierszewska, M. Romanowska, „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”, 2003.
- M. Nowicki, „Macierz BCG” [w:] K. Szymańska, „Kompendium metod i technik zarządzania”, 2015.