10 wskazówek: jak napisać egzamin CIM w formule projektowej?

Egzaminy w formule projektowej to najpopularniejszy w CIM sposób weryfikacji kwalifikacji marketerów na poziomie menedżerskim. Dzięki temu egzaminatorzy są w stanie ocenić nie tylko poziom wiedzy marketingowej, ale przede wszystkim umiejętność jej aplikacji w praktyce.

 

Tym razem przygotowaliśmy artykuł dla osób, które w nadchodzących sesjach egzaminacyjnych planują zmierzyć się z formułą projektową. Dotyczy ona w zasadzie wszystkich egzaminów na poziomie Diploma in Professional Marketing (z wyjątkiem modułu Strategic Marketing – ale temu egzaminowi poświęcamy aż dwa osobne artykuły) oraz Digital Diploma in Professional Marketing.

Formuła projektowa egzaminów CIM jest o tyle ciekawa, że nie wymaga uczestnictwa w żadnym egzaminie. Polega na napisaniu w ciągu kilku tygodni pracy zgodnej z wytycznymi z briefu egzaminacyjnego – w domu i przy wsparciu tutora. Dzięki temu egzaminatorzy są w stanie ocenić nie tyle poziom wiedzy marketingowej osoby ubiegającej się o certyfikat, ale przede wszystkim umiejętność jej aplikacji w praktyce.

Pisanie pracy nie jest zadaniem łatwym – wymaga czasu, wysiłku intelektualnego, kreatywności, a nierzadko dodatkowego zgłębienia wiedzy we wskazanym obszarze. Stąd też postanowiliśmy przygotować dla Was 10 najważniejszych wskazówek, które przydadzą się podczas egzaminów w formule projektowej.

 

1. Raport jako spójna całość

Po pierwsze – praca ma być spójną całością – tak, jakby był to raport przygotowany na zlecenie szefa/zarządu/klienta. Nawet mimo tego, że niektóre opisane w briefie polecenia nie będą ze sobą ściśle związane tematycznie i część z nich będzie bardziej teoretyczna, a część bardziej praktyczna.

Im bardziej jednak będziemy podkreślać logiczne związki i zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi elementami naszego raportu, tym lepiej.

 

Egzaminy w formule projektowej CIM

Ważne jest to, żeby praca była spójną całością

 

2. Każde słowo w briefie egzaminacyjnym MA ZNACZENIE

Brief jest niczym biblia. Trzeba go nie tylko przeczytać, ale również wnikliwie przeanalizować każdą linijkę.  I regularnie do niego wracać, bo czasem jedno słowo może mieć kluczowe znaczenie dla kierunku interpretacji.

Zatem – brief miejcie zawsze pod ręką w trakcie pisania pracy i to w tym dokumencie szukajcie odpowiedzi na wszelkie wątpliwości.

 

3. Scenariusz briefu

Już w tekście o egzaminie Strategic Marketing padło ważne zdanie:

Nie ma nic gorszego niż napisanie świetnej pracy, ale… nie na temat.

Każdy brief ma swój temat przewodni i bez względu na to, o jakiej organizacji piszecie, jaki jest jej charakter i specyfika – praca musi być zgodna ze scenariuszem, a wy powinniście pochwalić się w niej najbardziej aktualną wiedzą ze wskazanego obszaru. A jeśli scenariusz to zupełnie nie wasza bajka, warto rozważyć podejście do egzaminu w kolejnej sesji – tym bardziej, że tematy prac znamy zwykle z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

 

Egzamin CIM - scenariusz briefu

Warto pamiętać, że praca musi być zawsze zgodna ze scenariuszem

 

4. Dylematy interpretacyjne

To się zdarza niemal przy każdym egzaminie. Czytamy brief i nawet sprawdzając każde słówko w słowniku, nie mamy stuprocentowej pewności, co autor miał na myśli.  Niestety takiej pewności może nie mieć także wasz tutor – po prostu zdarza się, że pewne sformułowania są niejednoznaczne.

Jak sobie wówczas radzić? Najlepiej tak, aby wilk był syty i owca cała. Innymi słowy, chodzi o to, by wasza odpowiedź na zadanie spełniała wymogi obu możliwych interpretacji. To może wyglądać na bardzo karkołomne wyzwanie, ale na szczęście zwykle osobom podchodzącym do egzaminu udaje się z pomocą tutora wypracować odpowiedź, będącą iście salomonowym i bezpiecznym rozwiązaniem.

 

5. Magic formula

Pisząc egzamin, musicie mieć na uwadze, w jaki sposób będzie on oceniany przez egzaminatorów z CIM-u. Tu obowiązuje system znany pod nazwą magic formula. Przed laty był on wyjaśniany w każdym briefie; obecnie, mimo, że nie jest opisywany wprost, to można przyjąć założenie, że egzaminatorzy nadal posiłkują się nim przy sprawdzaniu prac.

Magic formula oznacza, że ocena z egzaminu zależy:

  • w 30% od prezentacji wiedzy merytorycznej,
  • w 30% od umiejętności zaaplikowania owej wiedzy w praktyce, czyli w sposób adekwatny do realiów wybranej organizacji,
  • w 30% od umiejętności dokonania krytycznej analizy, czyli od oceny plusów i minusów zaproponowanych rozwiązań, zdolności przewidywania ryzyk, itp. (zachwalanie własnej pracy i opisanych w niej pomysłów nie świadczy wg CIM o profesjonalizmie osoby piszącej – tutaj nie ma miejsca na PR-ową nowomowę)
  • w 10% od formatu i sposobu prezentacji, ale o tym w kolejnych punktach.

 

Formuła projektowa egzaminów CIM

Pisząc egzamin, trzeba mieć na uwadze, w jaki sposób będzie on oceniany przez egzaminatorów z CIM-u

 

6. Proporcje między teorią i praktyką

Zgodnie z powyższym, musicie dbać o właściwe proporcje między teorią i praktyką w waszych pracach. Oczywiście część poleceń będzie miała charakter bardziej teoretyczny, a część bardziej praktyczny – NIE MA TO JEDNAK ZNACZENIA. Odpowiedź zawsze musi zawierać zarówno fundament teoretyczny, jak i propozycję, w jaki sposób zaaplikować ową teorię w praktyce.

Także nawet jeśli polecenie to stworzenie dashboardu na egzaminie z Mastering Metrics – napiszmy we wprowadzeniu, jakie kryteria powinien spełniać dobry dashboard. A jeśli zadanie polega na opisaniu barier związanych z wdrożeniem innowacji (egzamin Driving Innovation) – nie piszcie o barierach, które napotkać można w każdej organizacji (choć posiłkowanie się jakąś uznaną klasyfikacją teoretyczną jest wskazane), ale skupcie się na tych, które odgrywać będą szczególną rolę w waszej firmie.

 

7. Strona graficzna

Jak już wspomnieliśmy wcześniej – sposób prezentacji ma znaczenie. I śmiemy zaryzykować tezę, że od tego zależeć może więcej niż 10% waszej oceny.

Wyobraźcie sobie egzaminatora, który sprawdza waszą i zapewne kilkadziesiąt/kilkaset innych prac. Zapewne pierwszą przeczyta dokładnie i ze zrozumieniem, ale z każdą kolejną jego znużenie będzie coraz większe. W pewnym momencie przejdzie do skanowania tekstu. To nie jest oznaka braku profesjonalizmu, ale naturalna reakcja ludzkiego mózgu związana z procesami uwagi w czasie wykonywania monotonnych zadań.

Dlatego nasza rada brzmi – pomóżcie egzaminatorowi. Napiszcie pracę tak, aby mógł ją przeskanować wzrokiem i dostrzec w niej wszystko, co najważniejsze. Niech nie szuka sensu między wierszami, ale dostanie go na tacy.

 

Ezgamin CIM - prezentacja pracy

Sposób prezentacji pracy ma spore znaczenie

 

8. Modele, tabele i grafiki

I tu płynnie przechodzimy do sposobów, jak to osiągnąć.

Pomagają w tym wszelkiego rodzaju graficzne przedstawienia: modele, grafiki, wykresy, tabele, a także wypunktowania czy wytłuszczenia. Warto też pamiętać o przejrzystości oraz czytelności, i wbrew chęci zmieszczenia w dopuszczalnym limicie jak największej ilości treści, zachować odstępy, akapity i choć trochę wolnej przestrzeni na każdej stronie.

Taką pracę naprawdę lepiej się czyta niż wielozdaniowy strumień świadomości.

 

9. Trzymajmy się wytycznych dotyczących formatu

Rada zdawałoby się oczywista, ale jednak. Z największą gorliwością trzymamy się wytycznych CIM odnośnie limitu tekstu, wielkości czcionek, marginesów, itp. Tych zasad przestrzegamy bezwzględnie i bezdyskusyjnie – po prostu szkoda pracy waszej i waszych tutorów, by wyłożyć się na zbyt małej tabeli.

I jeszcze jedno – przy limitach słów, wyrazy na grafikach WLICZAMY ręcznie do limitu. Strzeżonego pan Bóg strzeże, nie ma co ryzykować.

 

Jak przygotować się do egzaminu CIM?

Pisząc swoją pracę bezwzględnie należy przestrzegać wymogów formalnych

 

10. Prace wzorcowe

Wreszcie – ostatnią radą dla was jest to, aby przejrzeć sobie prace wzorcowe. Zarówno pod kątem formatu, jak i pomysłów na podejście do pewnych zadań. Przy czym i tu należy zachować pewną ostrożność, bo prace te mogą być dla was co najwyżej inspiracją, ale absolutnie nie można traktować ich jako jedynego słusznego schematu postępowania.

Wasze prace mają być w 100% twórcze i indywidualne. W marketingu obowiązują bowiem profesjonalne standardy, których razem z CIM-em was uczymy, ale marketing to także sztuka. Najlepsze rozwiązania i najlepsze pomysły rodzą się w otwartych i odważnych umysłach.

Dlatego na zakończenie życzymy wam nie tylko jak najwyższych ocen z egzaminów, ale przede wszystkim otwartości i odwagi w budowaniu waszej kariery na co dzień.

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Michał Moneta

Absolwent programu Diploma in Professional Marketing, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Leona Koźmińskiego oraz kursów m. in. w IE Business School, University of California oraz University of Geneva. Jestem również certyfikowanym marketerem DIMAQ, a także absolwentem szkoleń narzędziowych Google – Ads oraz Analytics. Specjalizuję się w digital marketingu, w szczególności w obszarze content managementu, analityki i social mediów. Mam wielkie szczęście, że questus daje mi możliwość rozwoju właśnie w wyżej wymienionych obszarach. W ramach firmy zajmuję się więc budową strategii i zarządzaniem contentem, prowadzeniem mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn), redagowaniem questus BLOG, a także pracą dla klientów - w obrębie audytowania i przygotowywania strategii content managementu, a także realizowania działań operacyjnych. Choć praca, którą wykonuję jest jednocześnie moim hobby, staram się łączyć ją również z innymi zainteresowaniami – „szyję na basie”, uprawiam sporty i czytam rozmaite książki. Pewnie daleko mi do stereotypowego milenialsa, ale dzięki czerpaniu przyjemności tak, z pracy, jak i innych aktywności, hasło work-life balance jest mi niezwykle bliskie. Więcej o mnie znajdziecie na: http://michalmoneta.com/ ?
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej