Podcasty
Odkrywamy to co nieodkryte, podważamy to co pozornie oczywiste, budujemy i upowszechniamy standardy
i dobre praktyki w marketingu
Kreujemy, rozwijamy i chronimy kompetencje profesjonalne
i międzynarodowe standardy w obszarze marketingu
Najnowsze podcasty
Odcinek
#59
Od zaawansowanych algorytmów do głębokich relacji
Szymon Lisowski, prof. Robert Kozielski
Technologia nieustannie redefiniuje oblicze marketingu, przekształcając narzędzia i podejście do budowania relacji z klientami. Od zaawansowanych algorytmów do głębokich relacji, cyfrowe platformy nie tylko zwiększają efektywność działań, ale także zmieniają sposób, w jaki firmy komunikują się z konsumentami, wprowadzając nowe możliwości interakcji, oparte na sztucznej inteligencji.
- Jak sztuczna inteligencja zmienia funkcjonowanie mediów cyfrowych i marketingu?
- Czy deepfake’i stanowią realne zagrożenie, czy są jedynie przerysowanym problemem?
- Jakie wyzwania stoją przed marketerami w dobie coraz bardziej zaawansowanej moderacji treści?
O tym, jak te zmiany wpływają na codzienną praktykę marketingową, rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO questus
- Szymon Lisowski, CEO socjomania
Odcinek
#58
Martech i digital marketing – nowy wymiar konkurowania!
Artur Maciorowski, prof. Robert Kozielski
Wartość rynku martech (rozwiązań cyfrowych dla sfery marketingu) do 2027 roku przekroczy 215 mld dolarów, a firmy w ubiegłym roku wydawały na martech 18% swoich budżetów marketingowych.
To tylko jeden z przejawów zmian w sferze marketingu cyfrowego. W efekcie pojawiają się nowe metody działania, narzędzia optymalizacyjne, rozwiązania podnoszące efektywność.
- Jak sztuczna inteligencja wpływa na znacznie SEO?
- Jak rośnie i zmienia się podejście omnichannelowe?
- Jak projekty „no-code” albo „low-code” zmienią pracę marketerów?
- Czy w ciągu najbliższych kilku możliwe jest, że udział handlu online w sprzedaży detalicznej przekroczy 70%?
O tym, a także, że jak sprawnie funkcjonować sferze digital marketingu rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO, questus
- Artur Maciorowski, trener, konsultant i publicysta w zakresie e-marketingu i e-biznesu, właściciel firmy doradczo-szkoleniowej eCode, trenerów programów CIM
Odcinek
#57
Sztuczna inteligencja odczarowana – prościej, szybciej, ale czy lepiej?
Adam Polasz, prof. Robert Kozielski
Badania pokazują, że 70% marketerów już dzisiaj wykorzystuje sztuczną inteligencję, a kolejnych 19% jest w fazie jej testowania. Nie dziwi to gdy weźmie się pod uwagę, że sztuczna inteligencja poprawia produktywność pracy marketerów o około 30%.
Jednocześnie sztuczna inteligencja, mimo swej już ponad 70-letniej historii, jest wciąż tyleż fascynująca, co przerażająca, tyleż pociągająca, co budzący obawy i lęki.
- Czy jest się czego bać?
- Jak zmienią świat marketingu aplikacje oparte na sztucznej inteligencji?
- Czy AI może być wartościowym sparing partnerem?
- Co mogą dać marketerowi Perplexity, Claude?
O tym, a także, że jak zdekodować i wykorzystywać sztuczną inteligencję w marketingu rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO, questus
- Adam Polasz, badacz, strateg, trener, właściciel Agencji Delikatesy Badawcze
Odcinek
#56
Marketing usług profesjonalnych czy o sianiu marketingowego ziarna!
Dorota Marianska, prof. Robert Kozielski
Sektor usług profesjonalnych obejmuje między innymi usługi prawnicze, finansowe, podatkowe, medyczne, architektoniczne. To sektor, który jest silnie regulowany, a działania marketingowe muszą być prowadzone z uwzględnieniem wielu ograniczeń.
Jaka jest rola marketingu w sektorze usług profesjonalnych?
Jak sztuczna inteligencja zmieni zawód prawnika, lekarza, architekta czy doradcy podatkowego?
Czy wielkie firmy międzynarodowe wyeliminują lokalnych graczy z sektora usług profesjonalnych?
Wiedza, zaufanie, relacje co decyduje o sukcesie na rynku usług profesjonalnych?
O tym, a także czy można stracić sprawę, ale wygrać klienta rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO, questus
- Dorota Mariańska, Partner w kancelarii prawno-podatkowej Mariański Group
Odcinek
#55
Wojna cenowa Biedronki i Lidla – strategiczna krótkowzroczność czy rynkowa rzeczywistość
Joanna Grzanecka, Tomasz Walczak, prof. Robert Kozielski
Tocząca się od kilku miesięcy wojna cenowa pomiędzy dwiema dużymi sieciami sklepów dyskontowych angażuje całą branżę. Jej przyczyn można upatrywać w pandemii COVID, inflacji, wzroście kosztów i stagnacji w handlu, które spowodowały podjęcie przez Biedronkę i Lidl negatywnej kampanii porównawczej. W rezultacie ceny produktów, które zawsze były ważne i znajdowały się wśród czynników decydujących o wyborze marki, stały się jedynym istotnym czynnikiem.
Biznesowo, jak wynika z danych, być może ta wojna jest opłacalna na krótką metę, paradoksalnie jednak klienci też ponoszą tutaj pewne koszty (choćby nachalnej, nadmiernej ingerencji w ich życie), a z pewnością najbardziej poszkodowani są mniejsi dostawcy.
- Czy istnieje szansa na powstrzymanie tego typu praktyk i dlaczego na negatywnych kampaniach traci cała branża?
- Czy opłacają się one długoterminowo i wizerunkowo?
- Czy możliwe jest przejście na wyższy poziom konkurowania?
- I wreszcie: czy klienci w ogóle ufają takim reklamom?
O wojnie cenowej, reklamie porównawczej, zyskach i stratach, a także możliwościach prowadzenia „eleganckiego marketingu” rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO, questus
- Joanna Grzanecka, Six Steps, Founder & Owner
- Tomasz Walczak, CMO, Dyrektor Marketingu, Intermarché Polska
Odcinek
#54
Sztuczna inteligencja w reklamie czyli o historii, która tworzy się na naszych oczach!
Anna Gorczyca, dr inż. Michał Medowski, prof. Robert Kozielski
W styczniu 2024 roku firma Adamed przygotowała i wyemitowała pierwszą w historii polskiego rynku reklamę przygotowaną przez sztuczną inteligencję. Od tego dnia nic już nie będzie takie samo!
Pojawienie się w listopadzie 2022 ChatGPT zdynamizowało adaptację i wykorzystywanie sztucznej inteligencji w biznesie. Dzisiaj pokonujemy kolejną barierę. W efekcie IBM zwalnia prawie cztery tysiące etatów, bo zostaną zastąpione przez sztuczną inteligencję. A Harari twierdzi, że sztuczna inteligencja zakończy historię świata zdominowaną przez człowieka.
- Czy rzeczywiście emisja reklamy jednej z marek firmy Adamed jest punktem zwrotnym w historii marketingu i zarządzania?
- Jakie są koszty, korzyści produkcji reklam z wykorzystaniem sztucznej inteligencji?
- Czy wykorzystanie AI pozwoli realizować wyczekiwany tzw. „sophisticated mass marketing”?
- Jakie są koszty, korzyści i wyzwania wykorzystywania AI w marketingu?
O tym, a także czy marketerzy w takiej sytuacji będą jeszcze potrzebni rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski, CEO, questus
- Anna Gorczyca, Business Intelligence Partner, OMD Poland
- Dr inż. Michał Medowski, Regionalny Dyrektor Marketingu PLEE, Reckitt
Odcinek
specjalny
Kompetencje marketingowe z rekomendacją. O złotych standardach w marketingu
prof. Robert Kozielski, Anna Taraska
20 lat temu, 4 lutego 2004 roku, powstała firma questus – centrum szkoleniowo-egzaminacyjne akredytowane przez The Chartered Institute of Marketing. W drugiej części specjalnego, jubileuszowego odcinka questus marketing podcast prof. Robert Kozielski, założyciel firmy questus i jednocześnie pracownik naukowy Uniwersytetu Łódzkiego, mówi o początkach firmy questus, jedynej szkoły marketingu profesjonalnego na polskim rynku, o unikalnej społeczności Absolwentów programów CIM, o więziach, szacunku i cennych rekomendacjach.
Druga część wywiadu z prof. Robertem Kozielskim krąży wokół następujących tematów:
- kompetencje CIM – złoty standard w marketingu
- społeczność profesjonalnych marketerów, Absolwentów programów CIM
- kontekst powstania firmy questus
- lata 80. i sportowa kariera
- nadzieje i plany na przyszłość
O początkach firmy questus, marketingu i sporcie rozmawiają:
- prof.Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce akredytowanego centrum szkoleniowo-egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
- Anna Taraska – menadżerka projektu, questus
Odcinek
specjalny
Od metaverse do organizacji rezylientnych – o kontrowersjach wokół marketingu urzekającego i fascynującego
prof. Robert Kozielski, Anna Taraska
4 lutego 2004 roku powstała firma questus – centrum szkoleniowo-egzaminacyjne akredytowane przez The Chartered Institute of Marketing. Od tego czasu zmieniły się realia, zmienił się sam marketing i zmieniły się programy CIM. Prof. Robert Kozielski, założyciel firmy questus i jednocześnie pracownik naukowy Uniwersytetu Łódzkiego, miał okazję śledzić te zmiany i konfrontować perspektywę naukowca z punktem widzenia praktyka biznesu. Mimo licznych kontrowersji, jakie są związane z marketingiem, jest to urzekająca dziedzina, dająca marketerom możliwość zarabiania pieniędzy w zgodzie z własnym systemem etycznym. Marketing łączy bowiem wymiar emocjonalny i racjonalny, kreatywność i racjonalizm oraz różne kompetencje, emocje i zdarzenia.
W specjalnym, jubileuszowym odcinku questus marketing podcast prof. Robert Kozielski mówi m.in. o:
- dwoistości i filozofii marketingu,
- trendach, jakie będą kształtowały marketing,
- kontekście powstania firmy questus,
- sposobach uczenia się marketingu,
- The Chartered Institute of Marketing, systemie certyfikacji i egzaminowania,
- osobistej perspektywie naukowca i przedsiębiorcy.
O fascynującym obliczu marketingu, początkach firmy questus i programach CIM rozmawiają:
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce akredytowanego centrum szkoleniowo-egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
- Anna Taraska – menadżerka projektu, questus
Odcinek
#51
Blockchain – czarny koń czy koń trojański marketingu?
dr Michał Moneta, prof. Robert Kozielski
Niezmienialność, decentralizacja, transparentność to tylko nieliczne pryncypia, które stoją za blockchainem. Technologia ta jest obecna na rynku już 14 lat, jednak w ostatnich latach staje się coraz bardziej użyteczna, a jej zastosowanie na szeroką skalę dotyka już nie tylko świata finansów.
Blockchain może przyczynić się do rozwoju wielu obszarów i branż oraz do znacznej minimalizacji tak powszechnych dziś problemów związanych z prywatnością, zaufaniem czy wiarygodnością. Jaka będzie dalsza przyszłość tej technologii? Czy stanie się czarnym koniem, czy koniem trojańskim w świecie biznesu?
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy na takie pytania jak:
- Jak blockchain zmieni funkcjonowanie marketingu, relacji biznesowych czy łańcuchów dostaw?
- Czy duopol reklamowy i oligopol social mediowy upadną?
- W jaki sposób blockchain może przyczynić się do zwiększenia efektywności działań marketingowych?
- Dlaczego zaufanie, dzięki blockchainowi, przestaje być parametrem podlegającym ewaluacji?
- W jaki sposób blockchain kształtuje takie nisze jak data economy, decentralized journalism czy real world assets?
Nad tymi i innymi aspektami technologii blockchain pochylają się:
dr Michał Moneta – Head of Research, Onchain
prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#50
Trendy w marketingu 2023 – Polska i świat. Omówienie badań CIMO Standards & Foresight
Magda Gronert, Tadeusz Fułek, prof. Robert Kozielski
W niestabilnych czasach, w których pewna jest tylko zmiana, nowe trendy i myślenie foresightem strategicznym to nie tylko wyzwanie, ale i szansa na rozwój dla firm i tym samym – dla marketerów. Dziś coraz trudniej wyobrazić sobie marketing bez idei brand purpose, która stwarza firmom możliwość redefinicji marki i diagnozy wpływu na otoczenie. Natomiast zrównoważony rozwój i dyrektywa CSRD otwierają przed marketerami nowe pole tematów, argumentów i aktywności. Przyszłości rozwoju marketingu upatruje się również we wzroście kreatywności, wykorzystaniu nowych technologii i w zwiększonych inwestycjach w niestabilnych gospodarczo czasach.
Podcast jest eksperckim komentarzem edycji specjalnej raportu CIMO „Trendy w marketingu 2023 – Polska i świat” będącej efektem współpracy firm questus i Deloitte. Zaproszeni goście dyskutują o wskazanych w raporcie czterech tendencjach w świecie marketingu i odnoszą je do perspektywy polskiego rynku.
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy na takie pytania jak:
- Co to jest strategia jeża i czym się różni od strategii Warrena Buffeta?
- Jaka jest rola brand purpose w budowaniu strategii marek?
- Jaką szansę dla marketerów stwarza dyrektywa CSRD?
- Dlaczego warto przewidywać scenariusze przyszłości zamiast tworzyć sztywne strategie?
- Co może przynieść połączenie ludzkiej kreatywności i sztucznej inteligencji?
Nad tymi i innymi tematami debatują:
- Magda Gronert, Marketing & Communication Strategist, Deloitte Digital
- Tadeusz Fułek, Senior Consultant, Communication Strategy, Deloitte Digital
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#49
Fraudy w digital marketingu. Jak nie dać się ograbić z budżetu?
Dobromir Ciaś, Lech C. Król, prof. Robert Kozielski
Obecnie 20-30% ruchu w Internecie zamiast trafiać do realnych odbiorców, jest przepalana przez mechanizmy sztuczne, a na każdego użytkownika Facebooka przypadają cztery fałszywe konta w skali roku. Odbiorcom z kolei przebodźcowanie informacyjnie znacznie utrudnia rozstrzyganie, co jest prawdziwe, a co fałszywe.
Jedną z unikalnych cech ludzi jest wiara w narracje, które wykorzystywane są od zarania dziejów. Idzie za nimi również manipulacja i pokusa tworzenia iluzji, które uwspólniają wiarę w pewne zjawiska. Obecny postęp technologiczny tylko pogłębia łatwość stosowania takich niecnych zagrywek, dając oszustom oręż do szybkiego i nieuczciwego wzbogacania się. Jak zatem marketer może uniknąć zderzenia z podstępnymi praktykami i nieuczciwymi graczami rynkowymi, aby nie dać się okraść z budżetu reklamowego?
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy na takie pytania jak:
- Co ma wspólnego wiara w teorie spiskowe z fraudami w Internecie?
- Jakie rodzaje oszustw czyhają na marketerów w sieci i jak sobie z nimi poradzić?
- Jak działają systemy przeciwdziałające fraudom i optymalizujące kampanie marketingowe?
O chciwości determinowanej wskaźnikami ekonomicznymi, kuszących narracjach i rozwoju technologicznym rozmawiają:
- Dobromir Ciaś – Founder i CEO Edge NPD
- Lech C. Król – Chief Technology Officer, Molecular Worldwide
- Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#48
Za kulisami headhuntingu. O trendach i kluczowych kompetencjach w marketingu
Jolanta Samul-Kowalska, prof. Robert Kozielski
Rynek usług HR-owych zmienia się dokładnie tak, jak zmienia się cały biznes. Rozwój nowych technologii, alternatywne formy pracy, diversity and inclusion, ciągłe uczenie się to jedynie niektóre trendy, o których mówi się w biznesie i które odgrywają znaczącą rolę w procesach rekrutacyjnych. Ponadto, w postpandemicznych realiach na szczególną uwagę zasługuje znaczny wzrost zainteresowania innymi formami pracy, takimi jak freelancing, interim management, doradztwo.
Również sztuczna inteligencja coraz częściej wykorzystywana jest w działaniach rekrutacyjnych nie tylko na początkowych etapach selekcji, ale także w bardziej zaawansowanej ocenie kompetencji i dopasowania do kultury i wartości firmy.
W tym odcinku dyskutujemy nad takimi kwestiami jak:
- Na poziomie jakich wartości konkurują firmy starające się pozyskać największe talenty?
- W jaki sposób marketer może wykorzystać potencjał rynku pracy i agencji rekrutacyjnych?
- Jakie znaczenie dla managerów ma posiadanie międzynarodowych certyfikatów?
- Jakie kompetencje marketingowe są obecnie najbardziej pożądane?
O poszukiwaniu najbardziej utalentowanych marketerów, zmianach na rynku pracy i świadomym budowaniu kariery rozmawiają:
- Jolanta Samul-Kowalska – Managing Director w Morgan Philips Group
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#47
Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – omówienie IV fali badania CIMO Standards & Foresight
Magdalena Sułek-Domańska, Olaf Krynicki, prof. Robert Kozielski
Po raz pierwszy odkąd prowadzone są badania CIMO Standards & Foresight, autorski Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO przekroczył 50 pkt. Firmy działające na polskim rynku z coraz większą nadzieją patrzą na sytuację rynkową i coraz mniej obawiają się ryzyk i zagrożeń, jakie niesie ze sobą otoczenie. Odpowiedzią na wciąż jednak wysokie obawy są inwestycje w nowe technologie, poszukiwanie kreatywnych rozwiązań i wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju. Polscy marketerzy zwiększają również swoje budżety marketingowe, a jednocześnie efektywność ich działań rośnie.
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy na takie pytania jak:
- Jaka przyszłość czeka marketing i jak malują się obecne nastroje marketerów?
- Jak regulacje związane ze zrównoważonym rozwojem wpływać będą na działania marketingowe?
- Jak idea purpose brands pomaga realizować wymogi zrównoważonego rozwoju?
- Jaki stosunek do technologii AI, metaverse i blockchain prezentują managerzy i jak zamierzają wykorzystać ich potencjał?
- Jaką formułę pracy docelowo przybiorą działy marketingu?
Na te i inne tematy rozmawiają:
- Magdalena Sułek-Domańska – ESG and External Relations Manager w Global Cosmed
- Olaf Krynicki – Dyrektor ds. Komunikacji w Samsung Polska
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#46
Kreatywne sprzedawanie prawdy w dobie fake newsów, deep fake’ów i clickbaitów
dr Klaudia Rosińska, prof. dr hab. Robert Kozielski
Badania pokazują, że każdy co najmniej raz w miesiącu uznaje fake news za prawdę, a jedna na siedem osób udostępnia nieprawdziwe informacje. Ich rozprzestrzenianie się jest wzmacniane przez media społecznościowe, a żywotność w Internecie – długa.
Przerażająca skala dezinformacji powoduje, że krótkodystansowo czasem bardziej opłaca się skłamać niż publikować prawdę. Jednak w długim okresie wygrywać będą te firmy, które w kreatywny sposób sprzedadzą prawdę i rzetelne informacje. Zwłaszcza że wzrasta obecnie świadomość praktyk dezinformacyjnych i wynikająca z nich ostrożność odbiorców.
W tym odcinku questus marketing podcast staramy się odpowiedzieć na takie pytania, jak:
- Jakie przejawy i narzędzia dezinformacji obserwujemy w marketingu?
- Kto jest najbardziej podatny na fake newsy?
- W jaki sposób sztuczna inteligencja będzie wpływać na dezinformację?
- Jakie są strategie radzenia sobie z fake newsami?
Clickbaity, podszywanie się, manipulowanie kontekstem, greenwashing czy fałszywe recenzje produktowe to tylko niektóre przykłady fake newsów, o których dyskutują:
- dr Klaudia Rosińska – Ekspert ds. przeciwdziałania dezinformacji w NASK Państwowym Instytucie Badawczym
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#45
Marzenia do realizacji. Marketing polskich startupów
Lech Kaniuk, prof. dr hab. Robert Kozielski
Wycena Ubera wynosi już ponad 95 mld dolarów, mimo że firma bardzo rzadko odnotowywała pozytywną EBITDA. W czym tkwi jej fenomen? Dlaczego Tesla jest tak cenną marką, mimo że produkuje znacznie mniej samochodów niż konkurenci? Co sprawia, że jednym się udaje, a inni przegrywają?
Jak twierdzi Lech Kaniuk, startup to „coś innego” – nowy produkt, nowe technologie, nowy model biznesowy oparte na poszukiwaniu. To wejście w nieznane, czego dowodzi success rate startupów szacowany na poziomie 10-30%. Założenie innowacyjnej firmy wiąże się zatem ze sporym ryzykiem, ale jest to jednocześnie droga do realizowania własnych marzeń.
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy m.in. na takie pytania, jak:
- Co decyduje o sukcesie startupu, a jakie są najczęstsze przyczyny porażek?
- Jak rynek polskich startupów różni się od zagranicznych?
- Jaką rolę odgrywa marketing w tworzeniu i rozwijaniu innowacyjnych firm?
O marketingu polskich startupów rozmawiają:
- Lech Kaniuk – Seryjny Przedsiębiorca, Founder i Prezes SunRoof
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#44
PR-owa neurastenia. Jak budować odporność organizacji w dobie multikryzysów?
prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. dr hab. Robert Kozielski
Wraz ze wzrostem turbulentności środowiska biznesowego zmienia się również rola i warunki funkcjonowania PR-u i zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Obecnie mamy do czynienia z mnogością mikrokryzysów – ryzyko i skala kryzysów są większe, ich cykl życia jest krótszy, a predykcja rozwoju sytuacji – trudniejsza. Co więcej, rozwój technologiczny stawia przed PR-owcami i marketerami nowe wyzwania w obszarze weryfikowania informacji i walki z fake newsami. Odpowiedzią na rosnące potrzeby radzenia sobie z zarządzaniem kryzysowym są: empatia, mapowanie ryzyka i rozwój kompetencji.
W tym odcinku questus marketing podcast odpowiadamy m.in. na pytania:
- Jak zmienia się rola public relations w dobie rozwoju technologii i wpływu pandemii COVID-19?
- Jak przewidzieć i rozpoznać współczesny kryzys?
- Jakie strategie pozwalają budować odporność organizacji i skutecznie rozwiązywać kryzysy?
- Jakie błędy popełniają najczęściej PR-owcy?
O multikryzysach, wpływie technologii i dezinformacji na działania PR oraz dobrych i złych praktykach PR-owych, rozmawiają:
- prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło – Ekspert ds. Public Relations, Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
- prof. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing (CIM)
Odcinek
#43
Skuteczny marketing B2B w epoce czwartej rewolucji cyfrowej
Jakub Smarz, prof. dr hab. Robert Kozielski
Marketing na rynku B2B staje się orkiestratorem odpowiedzialnym za integrowanie, koordynowanie i przewodzenie działaniom. Jednocześnie jest on odpowiedzialny za dogłębne rozumienie, rozwój i optymalizację biznesu, burzenie silosów i tworzenie synergii.
W tym odcinku questus marketing podcast rozmawiamy m.in. o:
- nowej roli marketingu i brandingu na rynku B2B;
- konstruktywnym konflikcie marketingu i sprzedaży;
- strukturyzacji, optymalizacji i centralizacji kanałów digital marketingowych;
- marketingu relacji jako kluczowym czynniku sukcesu marketingu B2B.
W rozmowie udział wzięli:
- Jakub Smarz – Marketing and Communications Lead Accenture w Polsce, ekspert komunikacji korporacyjnej;
- Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing.
Odcinek
#42
Slow burn, AI whisperers, transhumanism… O makrotrendach i foresightach
Natalia Hatalska, prof. dr hab. Robert Kozielski
Slow burn, AI whisperers, transhumanism… O makrotrendach i foresightach
Kto z nas w codziennych działaniach biznesowych, myśli o perspektywie 100-150 lat do przodu? W najnowszym odcinku questus marketing podcast pochylamy się nad trendami, szarymi nosorożcami i najbardziej palącymi problemami w marketingu, biznesie i społeczeństwie. A wszystko to w kontekście przeszłości i teraźniejszości. Staramy się odpowiedzieć na takie pytania jak:
- Czy jako społeczeństwo i managerzy potrafimy myśleć długofalowo?
- Jaka przyszłość czeka człowieka w kontekście rozwoju technologicznego?
- W którą stronę zmierza marketing?
Fast fire vs. slow burn, kapitalizm kwartalny, AI whisperers, human enhancement technologies (HET), metaverse, transhumanizm, purpose branding – to tylko kilka z tematów, o których rozmawiają:
- Natalia Hatalska – CEO i Założycielka instytutu badań nad przyszłością infuture.institute. Jedna z najbardziej wpływowych i uznanych ekspertek w dziedzinie analizy i prognozowania trendów
- Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#41
Wikipedia – „suma ludzkiej wiedzy” i co może mieć z tego marketing.
Natalia Ćwik, prof. dr hab. Robert Kozielski
Wikipedia jako „suma ludzkiej wiedzy” – jaki potencjał marketingowy kryje się w największej na świecie encyklopedii.
Wyobraź sobie świat, w którym jest miejsce, które jest sumą ludzkiej wiedzy.
WikiMedia to społeczność, która jest niezależna. Nie ma reklam. Każdy może tworzyć, ale jest to weryfikowane pod kątem encyklopedyczności i zachowania pewnych standardów. W tym roku powstało w Polsce 4 tysiące nowych przypisów od bibliotekarzy, co plasuje Polskę na drugim miejscu na świecie. Wikipedia zajmuje 11. miejsce wśród najpopularniejszych serwisów w Polsce i 6. miejsce na świecie (wyprzedza Instagram).
Ponadto w najnowszym odcinku questus marketing podcast odpowiemy również na pytania:
– Jak wykorzystać potencjał marketingowy Wikipedii i ekosystemu Wikimedia?
– Czy technologia zabierze nam pracę?
– Czy Wikipedia ma rację bytu w erze ChatGPT?
– Czy tradycyjna edukacja jeszcze istnieje?
Na ten temat rozmawiają:
– Natalia Ćwik – dyrektorka generalna Stowarzyszenia Wikimedia Polska
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#40
Racjonalizm nieoczywisty marketerów – omówienie badań CIMO Standards & Foresight
Anna Karczmarczuk, Grzegorz Kiszluk, prof. dr hab. Robert Kozielski
W niezwykle dynamicznej rozmowie omówione i skomentowane zostały wyniki badań dotyczące nastrojów polskich marketerów, poziomu wydatków, zmian w budżetach marketingowych, dominujące strategie marketingowe i wiele innych.
Ostatni rok w polskim marketingu zaczął się od wkroczenia w tzw. nową normalność (maj 2022), która była zaadresowana poprzez tzw. strategiczną przezorność czy ostrożność polskich marketerów (listopad 2022), co doprowadziło dzisiaj do tzw. nieoczywistego racjonalizmu marketertów.
Taką właśnie nazwę nosi raport z trzeciej fali badania CIMO Standards & Foresight. Badanie, które realizowane jest wśród profesjonalnych marketerów, którzy ukończyli prestiżowym program The Chartered Institute of Marketing.
Nad tematem dyskutują:
– Anna Karczmarczuk – prezeska Ipsos, prezeska PTBRiO
– Grzegorz Kiszluk – redaktor naczelny „Brief”
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#39
Marketing w świecie wartości i samoregulacji
prof. dr hab. Adam Bodnar, prof. dr hab. Robert Kozielski
Czy AI zagraża tradycyjnym zawodom i branżom? Jak wygląda stopień wolności prowadzenia działalności gospodarczej? W dzisiejszym odcinku postaramy się odpowiedzieć na te i wiele innych nurtujących pytań.
Mówiliśmy m.in. o:
– ryzykach związanych z rozwojem sztucznej inteligencji i ChatGPT
– wartościach w biznesie
– uwarunkowaniach prawnych i potrzebie samoregulacji branży marketingowej
– fundamentach prowadzenia biznesu
Nad tematem dyskutują:
– prof. dr hab. Adam Bodnar – profesor nauk prawnych, działacz na rzecz praw człowieka, a w latach 2015–2021 Rzecznik Praw Obywatelskich. Obecnie dziekan Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#38
Homo oeconomicus w świecie manipulacji – rzecz o psychologii i marketingu
prof. dr hab. Dariusz Doliński, prof. dr hab. Robert Kozielski
Rozwój technologii sprawia, że robimy wszystko szybciej i w sposób bardziej automatyczny. Nieustający pęd, kultura digitalowa i idąca za nimi ewolucyjna zmiana trybu życia prowadzą do coraz niższej racjonalności konsumentów. Na ową racjonalność wpływa również mocne przebodźcowanie. Szacuje się, że do każdego mieszkańca dużego miasta, dociera codziennie 1100 reklam. M.in. to sprawia, że ludzie nie wiedzą, co ich skłoni do zakupu, więc oczekiwanie, że sami nam o tym powiedzą, jest abstrakcją.
O dowodach psychologicznych, manipulacji i błędach marketerów oraz motywacjach zakupowych Polaków rozmawiają:
– prof. dr hab. Dariusz Doliński – Kierownik Katedry Psychologii Społecznej Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, ekspert w zakresie psychologii społecznej
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#37
Programmatic Buying – odkrywając możliwości reklamy online!
dr Nikodem Sarna, prof. dr hab. Robert Kozielski
Odkryj możliwości reklamy online! Rzecz o Programmatic Buying – rozwiązanie, które w trudnych czasach, przy ograniczonych środkach może mieć istotne znaczenie w prowadzeniu działań marketingowych.
Czym jest programmatic buying? Czym różni się od tradycyjnych sposobów realizacji kampanii reklamowych online? Jakie korzyści płyną ze stosowania tego rozwiązania?
To i wiele więcej w dzisiejszym odcinku!
W rozmowie udział wzięli:
– dr Nikodem Sarna – AdTech/MarTech Expert, odpowiada za rozwój platformy i globalne partnerstwa technologiczne w YOC
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#36
Żadna firma nie wygra w świecie, który przegrał – omówienie badań CIMO Standards & Foresight
Dariusz Maciołek, Wojciech Bablok, prof. dr hab. Robert Kozielski
„Żadna firma nie wygra w świecie, który przegrał” to light motive dzisiejszego odcinka questus marketing podcast! Podsumowaliśmy już drugą falę badania „CIMO – Strategiczna przezorność w trudnych czasach”.
W żywej rozmowie szukaliśmy odpowiedzi na wiele pytań. Jak zmienił się Wskaźnik Optymizmu Rynkowego Marketerów i jakie nastroje panują wśród marketerów? Gdzie marketerzy dostrzegają przyszłe kierunki rozwoju? I dlaczego proste możliwości działania wyczerpują się w czasach wojny w Ukrainie i wyłaniającej się recesji?
W rozmowie udział wzięli:
– Dariusz Maciołek – dyrektor zarządzający CMO w banku BNP Paribas Polska S.A
– Wojciech Bablok – Senior Manager w Deloitte Sustainability Consulting CE | DCE Sustainability Chief of Staff
– prof. dr hab. Robert Kozielski – CEO questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Cały raport możecie znaleźć na stronie: https://questus.pl/cimo-standards-foresight/
Odcinek
#35
Sustainable marketing i purpose brands – liderzy zrównoważonego marketingu
Dr Marta Karwacka, prof. Andrzej Blikle, prof. Robert Kozielski
Rewolucja zaczyna się znacznie wcześniej niż w dniu ogłoszenia – tak możemy podsumować dzisiejszy odcinek, w którym wypowiadają się eksperci zrównoważonego marketingu. Kontynuujemy rozmowę na temat problematyki zrównoważonego rozwoju i jej adaptacji do marketingu. Tę perspektywę poszerzamy również o koncepcję turkusowych organizacji.
W rozmowie udział wzięli:
– Dr Marta Karwacka – Senior Manager w Deloitte
– Prof. Andrzej Blikle – właściciel firmy Andrzej Blikle Doradca
– Prof. Robert Kozielski – CEO firmy questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#34
Kryzys to szansa – omówienie pierwszej fali badań CIMO Standards & Foresight
Paweł Kucharski, Joanna Erdman, prof. Robert Kozielski
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka questus marketing podcast. Pretekstem do spotkania są wyniki pierwszej fali badań CIMO Standards & Foresight.
Badania przygotowane z udziałem ekspertów i posiadaczy najbardziej prestiżowych na świecie kwalifikacji profesjonalnych w dziedzinie marketingu – The Chartered Institute of Marketing.
Pomówiliśmy m.in. o tym jak wygląda kontekst prowadzenia działań marketingowych, o reklamie online, a także o najbardziej kluczowych kompetencjach w digital marketingu.
W rozmowie udział wzięli:
– Paweł Kucharski – dyrektor generalny mbanku w Czechach
– Joanna Erdman – prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa
– Prof. Robert Kozielski – CEO firmy questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#33
Strategia zrównoważonego rozwoju i demokratyzacja zarządzania – utopia czy nowa teraźniejszość?
Dr Marta Karwacka, prof. Andrzej Blikle, prof. Robert Kozielski
Odcinek
#32
Rynek w cieniu GAFA – o digitalu największych firm
Agnieszka Kosik, Przemysław Galiński i Robert Kozielski
To druga część dyskusji na temat tego, jak digital wpływa na funkcjonowanie działań marketingowych organizacji w Polsce i na świecie. Rozmawiamy o tym, czy w obliczu GAFA bardziej istotne są pomysłowość, zwinność i kompetencje czy rozmiar i zasoby firm.
– Agnieszka Kosik, która przez ostatnie lata była Head of Poland w Meta
– Przemysław Galiński – CEE Cloud & Digital Director w PwC
– Robert Kozielski, czyli CEO firmy questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#31
Technologie przyszłości – zmiany inkrementalne czy przełomowe?
Agnieszka Kosik, Przemysław Galiński i Robert Kozielski
To już 31. rozmowa ekspertów z dziedziny marketingu i biznesu. Tym razem przyglądamy się tematowi nowych technologii w digital marketingu – ich potencjalnym korzyściom i ryzykom.
W tym odcinku questus marketing podcast udział wzięli:
– Agnieszka Kosik, która przez ostatnie lata była Head of Poland w Meta
– Przemysław Galiński – CEE Cloud & Digital Director w PwC
– Robert Kozielski, czyli CEO firmy questus – jedynego w Polsce Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing
Odcinek
#30
Sustainable marketing, czyli na drodze do zrównoważonego biznesu
Wywiad z Jarosławem Gracelem
Czy obecnie sustainable marketing jest czymś koniecznym w biznesie? Czy firmy powinny robić coś więcej niż tylko zarabiać pieniądze? Jak przestać być „pasożytem biznesowym”, a zacząć żyć w symbiozie z naszym otoczeniem? Między innymi o tym rozmawiamy z Jarosławem Gracelem z firmy ASTOR w najnowszym odcinku questus marketing podcast.
Odcinek
#28
Wyzwania analityki social mediów
Dr Jan Zając
Jakie są dziś największe wyzwania analityki w social mediach? Jak ten obszar zmieni sztuczna inteligencja i metaversum? A przede wszystkim – co robić, by stać się rozchwytywanym specjalistą w dziedzinie data science? – o tym mówi nasz gość, dr Jan Zając z Sotrender.
Odcinek
#27
Technology for habits – jak transformacja cyfrowa wpływa na modele biznesowe jutra
Prof. Grzegorz Mazurek, dr Aleksander Poniewierski, prof. Robert Kozielski
Czym jest, a czym nie jest transformacja cyfrowa? Jakie są jej kluczowe czynniki i ryzyka? Ile przedsiębiorstw osiąga prawdziwy poziom transformacji cyfrowej w firmie? Jak nowe modele biznesowe adresują zmiany w konsumpcji produktów i usług?
Na naszej kanapie podcastowej ponownie zasiedli: prof. Grzegorz Mazurek, Rektor ALK, autor publikacji, m.in. „Transformacja cyfrowa” oraz dr Aleksander Poniewierski, EY Partner, autor książki „Speed. No limits in the digital era” (https://www.speednolimits.com/). W tym odcinku rozmawiamy o wpływie i znaczeniu transformacji cyfrowej na organizacje i modele biznesowe.
Zmiany w konsumpcji produktów i usług, aspekty prawne i społeczne, nowe technologie, partnerstwo, COVID-19 – to jedynie niektóre z czynników budujących presję dążenia do przekształceń w funkcjonowaniu organizacji i tworzących przestrzeń na rozwój nowych modeli biznesowych. Jak twierdzą nasi eksperci, podejście „najpierw biznes, później technologia” jest przeżytkiem, a zastępuje je „technology for habits”. Współczesne organizacje bowiem muszą brać pod uwagę aspekty kształtujące środowisko biznesowe, takie jak: przemysł 4.0, metaverse czy model SPEED. Biznesowe modele przyszłości to natomiast te oparte na ekosystemach, danych i konsumpcji.
Odcinek
#26
Nowe modele biznesowe w cyfrowej przyszłości
Prof. Grzegorz Mazurek, dr Aleksander Poniewierski, prof. Robert Kozielski
Co doprowadza startu-upy do bankructwa? Co wspólnego ma branża funeralna z nowoczesnymi modelami biznesowymi? Jak wygrać na konkurencyjnym rynku dzięki modelom biznesowym przyszłości? Zapraszamy do posłuchania nowego odcinka questus marketing podcast.
Tym razem naszymi gośćmi są prof. Grzegorz Mazurek, Rektor ALK, autor wielu publikacji, m.in. „E-marketing. Strategia, planowanie, praktyka” oraz dr Aleksander Poniewierski, EY Partner, autor książki „Speed. No limits in the digital era”. W tym odcinku rozmawiamy o ewolucji i przyszłości modeli biznesowych.
Dawniej szewc tworzył ofertę na podstawie kosztów wytworzenia i docierał do klienta w swoim otoczeniu. Później pojawiła się stratyfikacja klienta i mierzalność biznesu. Podejście wielomodelowe do dostarczania wartości klientom, ekosystemy marek i usieciowienie czy bezpośredni dostęp do klienta – to jedynie kilka czynników budowania nowoczesnych modeli biznesowych, które omawiamy podczas dyskusji.
Odcinek
#25
Jak walczyć o budżet marketingowy i jak podzielić ten tort?
Wywiad z Kamilą Kierzek-Mechło
Praca nad budżetem to dla wielu marketerów powód, by wyciągać najcięższe oręże w walce ze… wszystkimi innymi. I z mitami o marketingu: że to wyłącznie koszt, a nie żadna inwestycja. Że to tylko wydatki na promocję. A gdyby tym razem podejść do budżetu zupełnie inaczej? I zamiast atakować wrogów szukać w organizacji sojuszników? – o tym rozmawiamy z Kamilą Kierzek-Mechło.
Odcinek
#24
Shockvertising i aktywizm marek
Wywiad z Jackiem Kotarbińskim
W kotle polskich sporów wrze, a marketerzy coraz odważniej „podpinają się” pod nośne i gorące tematy. Czym się różni prosty shockvertising od aktywizmu marki? Czy trend związany z aktywizmem rośnie w siłę i w jakim stopniu? A przede wszystkim – czy marki mają biznesowe uzasadnienie, żeby za tym trendem podążać? Właśnie o tym rozmawiamy z ekspertem „sztuki rynkologii”, Jackiem Kotarbińskim.
Odcinek
#23
Service Design. Wszystko jest usługą
Wywiad z Krystyną Jarek
Współcześnie coraz mniej interesują nas produkty, a coraz bardziej usługi. W siłę rośnie model subskrypcyjny. Samochód albo ekspres do kawy w abonamencie? – czemu nie.
Jak projektować usługi, by spełnić oczekiwania klientów? Jak synchronizować systemy i procesy? Jak włączać klientów w co-design? – o tym mówi nasza CIM-owa ekspertka od innowacji, Krystyna Jarek z Booster of Innovation.
Odcinek
#22
Digital marketing w nowej normalności
Wywiad z Arturem Maciorowskim
Czy zapowiadana od miesięcy „nowa normalność” już do nas przyszła? Jak wygląda krajobraz po wielkiej burzy, czyli biznes po pandemii i serii lockdownów? Co w marketingu i w nas, konsumentach, zmieniło się bezpowrotnie? – na te pytania odpowiada Artur Maciorowski, znakomity ekspert CIM w dziedzinie digital marketingu.
Odcinek
#21
Trendy i wyzwania e-commerce
Wywiad z Wojciechem Szymańskim
Sprzedawanie na żywo, dobre i złe boty oraz luksus zatrudniania specjalistów – oto największe wyzwania branży e-commerce na 2022 rok.
Które ze wschodzących trendów są najbardziej zaskakujące? Jak zmieniła się mentalność konsumentów w sieci, ale też tych, którzy prowadzą biznes online? W jakie kompetencje warto inwestować, chcąc być rozchwytywanym specjalistą na rynku? Na te pytania odpowiada ekspert i trener CIM, a także dyrektor zarządzający agencji Ideo Force, Wojciech Szymański.
Odcinek
#20
Dlaczego Twoje działania digital nie działają? O taktyce bez strategii
Joanna Grzanecka, Marcin Morawski i Tadeusz Żórawski
Zawsze albo prawie zawsze problemem jest narzędziowe podejście do marketingu cyfrowego. Innymi słowy – realizujemy taktykę bez strategii. Tymczasem świat wirtualny i fizyczny przenikają się dziś tak mocno, że digitalu nie można traktować wyłącznie jako kanałów dotarcia do klientów. Digital powinien, a wręcz musi być pełnoprawną częścią strategii marketingowej.
O tym jak budować skuteczne strategie digitalowe rozmawiali nasi eksperci – wybitni marketerzy, a jednocześnie absolwenci i trenerzy The Chartered Institute of Marketing (CIM) w Polsce: Joanna Grzanecka, Marcin Morawski i Tadeusz Żórawski.
Odcinek
#19
Jak odkrywać głębokie insighty w sieci?
Wywiad z Markiem Tobotą
Ile czasu dziennie poświęcacie na przeglądanie mediów społecznościowych? Czy zastanawialiście się, jak memy pomagają w odkrywaniu insightów? Okazuje się, że te traktowane z przymrużeniem oka grafiki, bywają źródłem naprawdę ważnych wiadomości.
Jak podejść do tego tematu metodycznie, a wnioski zwinnie wykorzystać w działaniach marketingowych? Czym właściwie jest etnografia cyfrowa i social listening? Po co analizować informacje publikowane przez klientów w mediach społecznościowych? Kim jest Robert Kozinets i dlaczego warto go poznać? – na te i inne pytania w rozmowie z Agatą Mardosz-Grabowską, odpowiada Marek Tobota, właściciel butiku badawczo-strategicznego Data Tribe, badacz, oraz ekspert etnografii cyfrowej.
Odcinek
#18
Czy przyszłość jest kobietą, a kryzys męskości nie minął? Co badania mówią o rolach płciowych w marketingu
Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, Arkadiusz Wódkowski i Robert Kozielski
Bardziej potrzebujemy parytetów czy normalności? Dlaczego Agnieszka Brytan-Jędrzejowska mówi, że „przyszłość jest kobietą”? Ile % pań marzy o bezwzględnym równouprawnieniu, a ile ma decydujący wpływ na decyzje konsumenckie? Jakie są sposoby na to, aby nie dać się presji społecznej?
Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w naszej kolejnej inspirującej i popartej wynikami badań rozmowie. Przy okazji przypomnicie sobie, dlaczego warto usłyszeć sztokholmskie przemówienie Olgi Tokarczuk i co ma ono wspólnego z biznesem oraz jak bardzo żenującą komunikację stosowały niegdyś pewne linie lotnicze, rekrutując stewardessy. Serdecznie zapraszamy Was do odsłuchu!
Odcinek
#17
Silver tsunami czy power generation? Jakie jest współczesne pokolenie 50+?
Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, Arkadiusz Wódkowski i Robert Kozielski
Kto pamięta serial 40-latek? Główny bohater – inżynier Karwowski na ekranie przeżywa czas podsumowań i rozliczania się z przeszłością. Dlaczego podobny scenariusz u jego rówieśników jest dzisiaj mało aktualny? Bo przedstawiciele pokolenia 50+, o którym nadal mówi się „silversi”, mają mnóstwo powera i planów na przyszłość. Nie chcą być nazywani seniorami i nie myślą jeszcze o życiowym remanencie, są aktywni. I nie chodzi tu o opiekę nad wnukami!
Czy firmy zaczną traktować ich na serio? Co o przedstawicielach pokolenia 50+ mówi profesjonalne badanie etnograficzne i jakościowe? Kto da się przekonać, że w tej grupie wiekowej drzemie ogromny potencjał? Dlaczego nie poradzisz sobie w biznesie bez nieobrażającej tego pokolenia oferty? Zapraszamy do wysłuchania inspirującej rozmowy!
Odcinek
#16
Millenialsi: leniwi czy odważni w działaniu?
Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, Arkadiusz Wódkowski i Robert Kozielski
Całkiem niedawno socjolodzy prognozowali, że przedstawiciele pokoleń Y i Z po raz pierwszy w historii świata nie pomnożą stanu posiadania swoich rodziców. I to nie dlatego, że nie będą mogli. Dlatego, że nie będą chcieli!
Z odcinka dowiecie się, jacy są millenialsi, czego potrzebują, o czym marzą, co ich ukształtowało i dlaczego nie warto generalizować. Wiedza o millenialsach przyda się zarówno prezesom firm, którzy mają ich w swoich zespołach, ale także szefom sprzedaży i strategom marketingowym. Poza tym, naszym zdaniem to niezwykle ciekawy temat!
Odcinek
#15
Revenue Teams – marketing i sprzedaż we wspólnej walce
Wywiad z Marcinem Morawskim, szefem marketingu Dell w Polsce
Choć marketing i sprzedaż mają zbieżne cele, to jednak w wielu firmach stoją po dwóch stronach barykady. Marcin Morawski, szef marketingu firmy Dell w Polsce, postawił sobie za punkt honoru, połączyć dwa działy we wspólnej walce.
Jak to się udało? Co było największą przeszkodą? I jak budować tzw. revenue teams u siebie? Ten podcast to bez dwóch zdań „samo mięso”.
Odcinek
#14
Jak nie stracić wrażliwości na klienta?
Wywiad z Beatą Michalską-Dominiak
Wiele firm opiera się o persony sprzed kilku lat. W innych tworzy się prezentacje na kilkaset slajdów, z których nic nie wynika. Nasz klient wciąż gdzieś nam umyka. Wydawałoby się, że już go znamy, a tymczasem on w jednej krótkiej chwili zdążył zmienić swoje przyzwyczajenia, nawyki i oczekiwania.
Jak nie stracić wrażliwości na klienta? Jak nie stracić z oczu tego, jak zmienia się nasz klient i nasze otoczenie? I jak radzić sobie z zawrotnym tempem zmian w zakresie potrzeb i zachowań naszych klientów? – o tym mówi Beata Michalska-Dominiak, ekspertka CIM w obszarze design thinking i założycielka firmy Klientocentryczni.
Odcinek
#13
Alternatywne metody badań klientów
Wywiad z prof. Dominiką Maison
Big data, zaawansowana analityka internetowa, renesans badań jakościowych – ostatnie lata to okres bardzo intensywnego rozwoju badań marketingowych. O naszych klientach wiemy dużo, ale co zrobić, aby ta wiedza przynosiła zyski?
Jakie są dziś najważniejsze kierunki zmian w badaniach marketingowych? Jak łączyć dane z różnych źródeł? – na te pytania odpowiada prof. Dominika Maison, ceniona ekspertka w zakresie strategicznych badań rynkowych.
Odcinek
#12
Przebić bańkę – jak docierać do klientów o skrajnie odmiennych poglądach?
Wywiad z prof. Jarosławem Flisem
Życie w internetowych bańkach jest znakiem naszych czasów. Ludzie funkcjonujący obok siebie patrzą na rzeczywistość, jakby przebywali na różnych planetach. Wyzwaniem dla marketerów niezmiennie jest jednak rozumienie odbiorców – bez względu na to, które planety zamieszkują.
Jak nie dać się zwieść własnemu obrazowi świata? I jak zrozumieć klientów o skrajnie odmiennym naszych poglądach? O tym rozmawiamy z prof. Jarosławem Flisem, socjologiem i badaczem postaw społecznych.
Odcinek
#11
Wyzwania nowej normalności – współpraca międzykulturowa
Wywiad z Igą Machalewską
Covid-19 uprzykrzył życie biznesowi, ale paradoksalnie – otworzył też wiele nowych drzwi. Przeniesienie działalności online umożliwiło wielu firmom wejście na zagraniczne rynki, a tym samym współpracę z nowymi partnerami i klientami. Bez granic, ale za to z nowymi wyzwaniami.
Jak komunikować się i budować zaufanie w relacjach międzykulturowych? O tym mówi Iga Machalewska, psycholożka i trenerka, specjalizująca się w tej dziedzinie.
Odcinek
#10
Personalizacja – marketingowa utopia czy hipokryzja?
Robert Kozielski, Jacek Pogorzelski, Lech C. Król
Czas na dziesiąty odcinek questus marketing podcast! W jubileuszowej odsłonie podejmujemy temat, który w świecie marketingu funkcjonuje od zarania dziejów – personalizacji. Na ile jest ona koniecznością, a na ile problemem współczesnej komunikacji? Gdzie leży granica między dostosowaniem przekazu do potrzeb odbiorcy a stalkingiem?
W dyskusji wzięli udział: Robert Kozielski, Jacek Pogorzelski i Lech C. Król.
Odcinek
#9
Jak rozpętać cyfrową rewolucję w tradycyjnej branży?
Wywiad z Moniką Leksowską
Motywem przewodnim tego odcinka jest „digital dla niezdigitalizowanych”. Jak przeprowadzić cyfrową rewolucję w tradycyjnie „analogowej” branży? Jak przełamywać opór nieprzekonanych? i przede wszystkim, czy to się opłaca?
O tym rozmawiamy z Moniką Leksowską, która cyfrową rewolucję przeprowadziła w branży rolniczej, osiągając imponujące wzrosty sprzedaży.
Odcinek
#8
Marketing w czasach postprawdy, infodemii i fake newsów
Wywiad z Julią Izmałkową
Czy prawda jest tylko jedna? Czym różni się prawda od faktów? I dlaczego odkrywanie „naszej prawdy” jest takie ważne w marketingu? – to tylko przedsmak tego, o czym mówi Julia Izmałkowa.
Rozmowa została zarejestrowana podczas questusowego live’a. Wywiad z Julią przeprowadził Robert Kozielski.
Odcinek
#7
Marketing oparty na dowodach
Wywiad z Michałem Medowskim
Evidence-based marketing to niewątpliwie rosnący trend w świecie marketingu. Specjaliści coraz rzadziej polegają bowiem na własnych przekonaniach i wyobrażeniach, szukając potwierdzenia swoich prognoz i działań w twardej analityce i czytelnych dowodach.
Czy marketing oparty o dane, a nie opinie, to faktycznie droga do profesjonalizacji dziedziny? Jak wdrożyć evidence-based marketing w tryby dowolnej organizacji? Odpowiedzi na te pytania szukamy w wywiadzie z wieloletnim szefem marketingu w branży FMCG, Michałem Medowskim.
Odcinek
#6
Jak bardzo niezmienne są ”22 niezmienne prawa marketingu”?
Jacek Pogorzelski, Lech C. Król, Robert Kozielski
„22 niezmienne prawa marketingu” Ala Riesa i Jacka Trouta to pozycja książkowa, którą ma w biblioteczce co drugi marketer. I choć trudno odmówić jej wielkiego wpływu na cały świat biznesu, jej wiek (28 lat!) sprawia, że coraz częściej pojawiają się wątpliwości odnośnie jej aktualności.
A zatem, na ile faktycznie niezmienne są „22 niezmienne prawa marketingu”? Temat ten podjęli Jacek Pogorzelski i Lech C. Król w rozmowie z Robertem Kozielskim.
Odcinek
#5
Czego nie powinniśmy oczekiwać od klienta?
Wywiad z Julią Kołodko
Na ile klienci są racjonalni i świadomi podejmowanych przez siebie decyzji? Jak pokazują badania, zaledwie 5% naszych zakupów jest faktycznie przemyślanych. Czy zatem, jako marketerzy, nie oczekujemy od klientów nieco za dużo? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w wywiadzie z dr Julią Kołodko, specjalistką z obszaru ekonomii behawioralnej i nauk behawioralnych.
Odcinek
#4
Czy lojalność klienta istnieje?
Jacek Pogorzelski, Lech C. Król, Robert Kozielski
Temat lojalności klienta od lat frapuje zarówno marketerów, jak i psychologów i ekonomistów. W jaki sposób możemy zwiększać poziom przywiązania odbiorcy do naszej marki? Jak wpływać na retencję klientów? Wreszcie, czy takie zjawisko, jak „lojalność” w ogóle funkcjonuje we współczesnym marketingu?
Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy wraz z zaproszonymi gośćmi – Jackiem Pogorzelskim i Lechem C. Królem. Rozmowę poprowadził Robert Kozielski.
Odcinek
#3
Marketing w postcovidowym świecie
Wywiad z Natalią Hatalską
Tym razem postanowiliśmy popatrzeć z Wami w przyszłość. Przyszłość zapewne inną niż ta, którą znaliśmy do tej pory. Minione miesiące były dla nas wszystkich ogromnym wyzwaniem. Co zmieniły? Czego nas nauczyły? O co jesteśmy dziś mądrzejsi?
Naszym gościem specjalnym była osoba, która bada trendy i z przenikliwością patrzy w przyszłość od lat – Natalia Hatalska, CEO infuture.institute. Wspólnie staraliśmy się ocenić, na ile prognozy sprzed roku wytrzymały starcie z pandemiczną rzeczywistością. Próbowaliśmy także wskazać, czy możliwe jest myślenie o trendach w perspektywie kolejnych lat.
Odcinek
#2
SMART czy HUMAN? Jaki powinien być marketing przyszłości?
Wywiad z Tadeuszem Żórawskim
Nierzadko możemy spotkać się z poglądem, że marketing staje się coraz bardziej „odczłowieczony”. Myślenie „narzędziami”, automatyzacja i optymalizacja sprawiają bowiem, że zamiast Klienta coraz częściej widzimy zlepek danych. Jak umiejętnie łączyć ogień z wodą, czyli świat technologii i świat człowieka? Jak szukać tego miejsca styku i od czego tak naprawdę zaczynać? Na te pytania odpowiada Tadeusz Żórawski, ekspert w dziedzinie komunikacji i planowania mediów, obecnie szef strategii e-commerce Molecular BBDO.
Odcinek
#1
Marketer – strateg czy szarlatan?
Jacek Pogorzelski, Lech C. Król, Robert Kozielski
Pierwszy odcinek questus marketing podcast wymagał „mocnego uderzenia”. Właśnie dlatego w jednym pomieszczeniu zebraliśmy Jacka Pogorzelskiego, Lecha C. Króla i Roberta Kozielskiego, a następnie zachęciliśmy ich do odpowiedzi na niezwykle trudne i fundamentalne pytanie: Kim jest współczesny marketer? Bardziej strategiem czy szarlatanem zdolnym zamydlić oczy wszystkim, z działem finansowym i klientami na czele?