Analiza raportu CIMO Standards & Foresight
Obserwując wyniki kolejnych raportów CIMO Standards & Foresight można zauważyć trend wzrostowy, który daje nadzieję na wzrost optymizmu i szansę rozwoju marketingu w najbliższej przyszłości, w naszym kraju. Główny badany parametr raportu: Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wyniósł kolejno 47,59 pkt., w czerwcu 2022 roku[1], 48,41 pkt., w listopadzie 2022 roku[2] oraz 45,34 pkt., w maju 2023[3]. W najnowszym raporcie współczynnik ten pierwszy raz przekroczył 50 pkt. na 100 możliwych i wyniósł 50,09 w październiku 2023[4].
Dawne zmartwienia odchodzą do przeszłości
Optymizm zaczyna być widoczny na każdym kroku. Problemy i zmartwienia są odsuwane na dalszy plan, a ich miejsce zajmują nowe pomysły i nadzieje. Obecnie w Polsce chyba wszyscy już zapomnieli o COVID-19 i epidemii, która była z nim związana. Izolacja ludzi przeszła do historii, a coraz więcej firm wraca do pełnego otwarcia i pracy przede wszystkim w biurze. Home office pozostaje możliwością, ale nie przymusem. Mimo, że wojna na Ukrainie jeszcze się nie skończyła, to ten czynnik również powoli traci na znaczeniu i przestaje istotnie wpływać na najbliższe plany polskich marketerów. Ponadto podejmowanych jest wiele działań dostosowawczych, które na bieżąco minimalizują wahania związane z sytuacją na wschodzie.
Bieżące problemy
Nie oznacza to jednak, że wszystkie problemy zniknęły. W chwili obecnej największym problemem dla naszych badanych jest inflacja i dynamicznie rosnące ceny towarów i usług konsumpcyjnych, które wzrosły rok do roku o 8,2% we wrześniu 2023[5]. Jednak i tutaj jest widoczny rosnący optymizm, który przejawia się w pro rozwojowych działaniach. Widać to m.in. w coraz większych budżetach marketingowych oraz planach strategicznych firm. Zgodnie z najnowszym raportem aż 30% ankietowanych zwiększyło swoje wydatki na działania marketingowe, a ponad 1/3 badanych uznała te działania za efektywne. To w znacznym stopniu przyczyniło się do finalnego rezultatu. Prawie 40% badanych firm rozwijało się szybciej bądź zdecydowanie szybciej niż pozostali[6]. Co ciekawe reakcją na spowolnienie gospodarcze jest przede wszystkim przyspieszenie przejścia na nowe technologie i platformy cyfrowe. Firmy wspierają tworzenie i wdrażanie kreatywnych pomysłów oraz nieustannie poszukują nowych rozwiązań. Jednym z kluczowych elementów w tych działaniach są według badanych działy marketingu, które w większości przypadków biorą aktywny udział we wszystkich pracach rozwojowych. Dzięki temu kreatywność i optymizm ankietowanych mają szansę na realizację pomysłów.
Technologia w służbie marketingu
Czynnikiem mającym dzisiaj znaczący wpływ na wzrost optymizmu staje się dynamiczny rozwój technologii. Już sam tytuł najnowszego raportu wskazuje, że to ona w najbliższym czasie będzie miała największy wpływ na marketerów („Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra”). Dynamicznie rozwijającej się technologii towarzyszy sztuczna inteligencja, która intensyfikuje jej rozwój oraz tworzy nowe możliwości działania. Już dzisiaj 56,6% badanych na co dzień wykorzystuje sztuczną inteligencję i tylko 14% osób nie planuje jej wykorzystywać w najbliższym czasie[7]. Najpopularniejszy na rynku ChatGPT ma w Polsce prawie 3 mln użytkowników[8], a na świecie ponad 100 milionów[9]. Co ważne, ta liczba nieustannie rośnie i już dzisiaj ChatGPT wyprzedził w dynamice rozwoju wszystkich największych graczy, takich jak Facebook czy Tik Tok[10]. Tego typu narzędzia już dzisiaj dają realną oszczędność czasu i pomoc w działaniach, natomiast w najbliższej przyszłości wachlarz korzyści z tym związanych jeszcze się zwiększy. Nieco inaczej sytuacja ma się z technologiami metaverse i blockchain, które wykorzystuje mniej niż 10% ankietowanych, a blisko ¾ nie ma co do nich żadnych planów. Potwierdzają to badania, które wskazują, że w Polsce tylko 11% osób wie co to jest metaverse[11]. Blockchain natomiast jest rozpoznawany i wykorzystywany głównie przez osoby operujące na rynku kryptowalut.
Zrównoważony rozwój wyzwaniem najbliższych czasów
Kolejnym elementem mającym wpływ na pozytywne myślenie o przyszłości wśród polskich marketerów jest ESG. Jednocześnie zrównoważony rozwój staje się jednym z kluczowych wyzwań polskich firm w najbliższym czasie. Mimo, że towarzyszą mu obawy związane z nowymi przepisami i wymaganiami legislacyjnymi, to już dzisiaj marketerzy postrzegają to jako szansę i element marki budowanej na wartościach. Już dzisiaj blisko 85% badanych wskazuje, że działania ESG i zrównoważony rozwój są ważne w tworzeniu marki budowanej na wartościach[12]. Wszystkie te działania dla większości rozmówców muszą być określone w długookresowych celach działania. O wzroście wagi tego aspektu może świadczyć również wzrost znajomość tej tematyki przez ogół polskiego społeczeństwa. Dzisiaj już 36% Polaków słyszało o ESG, natomiast na świecie ten współczynnik wynosi już 53%[13]. Dzięki właściwemu zastosowaniu polityki zrównoważonego rozwoju marketerzy uzyskują nowe narzędzie w lepszym kreowaniu marki.
Jeśli zestawimy wszystkie wyniki z najnowszego CIMO Standards & Foresight z danymi z poprzednich raportów, to możemy pokusić się o stwierdzenie, że najgorsze już za nami, a przed badanymi jest widoczna szansa na rozwój, co powinno się przełożyć na wzrosty firm w najbliższym czasie. Marketerzy, którzy właściwie wykorzystają najnowsze technologie i odpowiednio zastosują politykę zrównoważonego rozwoju mają realne możliwości na sukces prowadzonych działań. Jeśli sytuacja geopolityczna nie zmieni się diametralnie możemy być spokojni o najbliższe miesiące.
[1] CIMO (czerwiec 2022). Nowa normalność – w kierunku brandingu cyfrowego – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2022/07/CIMO_Standards__Foresight_questus_Raport_I_Fala.pdf – Pobrano: 23 października 2023
[2] CIMO (listopad 2022), Strategiczna przezorność w trudnych czasach – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2022/12/questus_CIMO_Raport_II_Strategiczna_Przezornosc_20221205.pdf
Pobrano: 23 października 2023
[3] CIMO (maj 2023), Racjonalizm nieoczywisty marketerów – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/wp-content/uploads/2023/05/raport-CIMO-maj-2023.pdf
Pobrano: 23 października 2023
[4] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724
Pobrano: 23 października 2023
[5] Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-we-wrzesniu-2023-roku,2,143.html
Dostęp: 23 października 2023
[6] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724
Pobrano: 23 października 2023
[7] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724
Pobrano: 23 października 2023
[8] Fxmag.pl – https://www.fxmag.pl/artykul/fenomenalny-wzrost-popularnosci-chatgpt-kim-sa-uzytkownicy-narzedzia
Dostęp: 23 października 2023
[9] Widoczni.com – https://widoczni.com/blog/chatgpt-statystyki/
Dostęp: 23 października 2023
[10] Widoczni.com – https://widoczni.com/blog/chatgpt-statystyki/
Dostęp: 23 października 2023
[11] Mastercard.com – https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2023/pazdziernik/postawy-konsumentow-wobec-metaverse-najnowszy-raport-mastercard/
Dostęp: 23 października 2023
[12] CIMO (październik 2023), Technologia i zrównoważony rozwój w służbie marketingu jutra – CIMO Standards & Foresight – https://questus.pl/download/67024/?tmstv=1696950724
Pobrano: 23 października 2023
[13] Bank.pl – https://bank.pl/co-polacy-wiedza-o-esg/
Dostęp: 23 października 2023