Od digitalu do przywództwa w czasach wojny i turbulencji ekonomicznych – podsumowanie Blogosfery questus w roku 2022

Rok 2022 rozpoczął się z nadzieją na redukcję wpływu pandemii COVID19 na funkcjonowanie ludzi, firm i rynków. Wybuch wojny na Ukrainie i agresja Rosji zmieniła jednak wszystko.

Początkowy szok i niedowierzanie zastępowany był złością i pełnym oddaniem sprawie zaangażowanych Polaków w pomoc uciekającym przed wojną kobietom i dzieciom.

Nadchodzące w drugiej połowie roku sygnały o zwycięskich bitwach armii ukraińskiej napawały nadzieją. Jednak w tle pojawiały się kolejne demony związane z rosnącą inflacją, czy wyhamowującą dynamiką sprzedaży w handlu detalicznym i spadającymi inwestycjami.

Taki kontekst roku 2022 musiał wpłynąć na tematykę selekcjonowanych i omawianych w ramach Blogosfery questus – artykułów z rynku polskiego i zagranicznego.

Blogosfera to unikalny na polskim rynku projekt, który prowadzą eksperci questus i opiera się on na comiesięcznym podsumowaniu publikacji na wybranych stronach i blogach polsko i anglojęzycznych. Polega na subiektywnym, choć mamy założone kryteria, wyborze wartościowych artykułów opublikowanych w danym miesiącu.

 

W roku 2022 dominowały w Blogosferze artykuły, co nie powinno dziwić, ze sfery digital (rysunek 1). Między innymi zastanawialiśmy się nad:

 

Media społecznościowe, społeczności online, social selling to tylko niektóre z zagadnień poruszanych w ramach modułu „Marketing & Digital Strategy” – programu akredytowanego przez The Chartered Institute of Marketing.

Dołącz do udziału w programie Professional Diploma in Marketing!

 

Dołącz do grona profesjonalnych marketerów!

 

Rysunek 1. Struktura tematyki omawianych w Blogosferze questus artykułów w roku 2022

blogosfera questus marketing

Tematyka Liczba artykułów
Digital 30
Strategia 22
Zachowania konsumentów 8
Operacje 7
Innowacje i kreatywność 6
Przywództwo i kultura organizacyjna 5

Źródło: Opracowanie własne, dane www.questus.pl/blog

 

Drugim najważniejszym tematem wybieranych artykułów były te związane ze strategią. Marketerzy często lubią nowinki, cieszą się nowymi „zabawkami”, ale to co porusza ich umysły i serca to strategia. W efekcie udostępniane w Blogosferze questusa artykuły:

  • stawiały pytanie czy doświadczenie klienta i innowacyjność będą kluczowymi filarami strategii przyszłości („The Marketing Strategy of the Future” -Nick Hague, b2bInternational.com)
  • oceniały możliwości budowy silnej marki i lepszego doświadczenia klienta poprzez wykorzystanie tzw. mikromomentów (Building Brand Strength Through Micro Moments – Karen Mangia, Branding Strategy Insider)
  • identyfikowały przyczyny porażek nowowprowadzanych produktów na rynek („#7 Dlaczego 50% wdrażanych produktów kończy się porażką?” – Piotr Grocholiński & Beata Michalska Dominiak, Klientocentryczni)

 

kobieta marketing wojna w ukrainie Początek roku to czas podsumowań

 

Inne poruszane na Blogosferze obszary tematyczne to zachowania konsumentów, operacje, innowacje i kreatywność, przywództwo i kultura organizacyjna.

Jak wspomniałem piętno wojny, pandemii i nadciągającego kryzysu gospodarczego odcisnęło swoje piętno także na tematyce omawianych artykułów. Dość świadomie nie epatowaliśmy nimi. Było tej tematyki dość w tradycyjnych mediach.

Niemniej jednak warto wspomnieć, że w kontekście wojny i wyłaniającego się kryzysu gospodarczego w ramach Blogosfery questus 2022 dyskusji poddawane były:

 

W sumie w całym 2022 roku wybranych i udostępnionych w ramach Blogosfery było 78 artykułów. Wśród nich, jak widać w tabeli poniżej, dominowały te z Nowego Marketingu (10 artykułów), CustomerThink, sprawny.marketing oraz Brand24 (po 7 artykułów).

 

Źródło Liczba artykułów
Nowy Marketing 10
CustomerThink 7
sprawny.marketing 7
Brand24 7
Prowly 6
Branding Strategy Insider 6

Źródło: Opracowanie własne, dane www.questus.pl/blog

 

Rok 2022 przeszedł do historii. Przed nami rok 2023. Zainteresowanie, z jakim spotyka się Blogosfera questus, sprawiła, że poszerzamy zakres monitorowanych portali, blogów i stron www.

Od stycznia 2023 na naszej liście znajdą się także:  McKinsey, Deloitte, Wharton University, Harvard Business School, Insead, Stanford University Accenture, Bain, EY, BCG, Kearney, KPMG,PWC i inne.

Mamy nadzieję, że rok 2023 będzie dla nas Wszystkich znacznie lepszy niż ubiegły, w tym także dla walczącej Ukrainy, ale także pozwalający poszerzać kompetencje i uzyskiwać coraz lepsze wyniki dzięki Blogosferze!

Z nadzieją na Państwa przychylność i zainteresowanie bierzemy się do pracy ????

 

Posłuchaj questus podcast

 Wpadnij na nasz kanał Youtube

Newsletter

Chcesz być informowany
o nowościach?
Dołącz do naszego
 newslettera.

 

Autor: Robert Kozielski

Nie chcę i nie umiem pracować bez zaangażowania. Mówią, że jestem od pracy uzależniony… i pewnie mają rację. Na początku questus – którego jestem założycielem – miał być przede wszystkim Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing. Z czasem stał się także społecznością marketerów i miejscem narodzin wielu innowacyjnych projektów. Jestem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych, profesorem Uniwersytetu Łódzkiego, posiadam tytuł Chartered Marketer, byłem stypendystą Fundacji Fulbrighta, członkiem Marketing Science Institute. Na koncie mam również kilka książek, w tym uznaną za najlepszą książkę ekonomiczną roku 2013 „Biznes nowych możliwości”. „Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu”, czy „Wskaźniki marketingowe”. Obie publikacje zostały wydane także w języku angielskim w Londynie.
Ostatnie wpisy
David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

David Aaker – Architekt Nowoczesnego Brandingu

W świecie marketingu, w którym konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, a marki walczą o uwagę konsumentów, jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają firmom wyróżnić się na tle innych, jest zrozumienie i budowanie silnej tożsamości marki. Jednym z najbardziej...

czytaj dalej