Dziś przybliżmy Wam definicje marketingu różnych autorów i wyróżnimy najważniejsze aspekty pomagające zrozumieć, czym ta dziedzina jest. Z tekstu dowiedzie się m.in. jak najczęściej błędnie kategoryzuje się marketing, a także jaką definicję tej dziedziny proponują Philip Kotler, The Chartered Institute of Marketing oraz David Jobber? Omówimy też jakie elementy czy też role marketingu uwzględnia każda z omawianych definicji.
Marketing jest często źle rozumiany…
Marketing często błędnie utożsamiany jest ze sprzedażą, reklamą czy też nachalnymi promocjami. Niejednokrotnie można spotkać się również z opinią, że jest to dział firmy generujący jedynie koszty. Jest to natomiast bardzo wybiórcze, a w niektórych przypadkach błędne rozumienie tej dziedziny. Peter Drucker – guru zarządzania twierdzi, że:
„celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”.
Marketing jest bowiem czymś więcej – współcześnie coraz częściej traktowany jest nie jako ‘część’ organizacji, ale pewnego rodzaju filozofia biznesu, która powinna przejawiać się we wszystkich działaniach, na wszystkich szczeblach i we wszystkich departamentach organizacji.
Definicja marketingu Philipa Kotlera
Philip Kotler uznawany za ojca marketingu definiuje tę dziedzinę następująco:
„Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”.
Marketing winien skupiać się więc na zaspokajaniu potrzeb konsumentów. A zatem, proces marketingowy wyglądać będzie następująco:
- Zrozumienie rynku i potrzeb klientów
- Stworzenie strategii marketingowej
- Konstrukcja planu i programu marketingowego
- Zbudowanie relacji i pozytywnych doświadczeń klientów
- Pozyskanie wartości od klientów, a w ich wyniku wypracowanie zysków i kapitału.
Pierwsze cztery etapy zmierzają do wytworzenia wartości dla klienta i zbudowania z nim relacji, natomiast ostatni etap zakłada zebranie plonów – wartości od klienta.
Rewolucja w marketingu wg Byrona Sharpa – DARMOWY AUDIOBOOK
Co do powiedzenia ma CIM?
Z kolei The Chartered Institute of Marketing definiuje tę dziedzinę jako:
„Proces zarządczy odpowiedzialny za identyfikowanie, przewidywanie i zaspokajanie wymagań klienta w sposób zyskowny dla organizacji”.
Uzupełnieniem tej definicji może być pięć głównych ról marketingu zidentyfikowanych przez Instytut:
- Marketing jako proces zarządczy, a więc identyfikowanie klientów i ich potrzeb, co wiąże się z prowadzeniem badań, planowaniem i projektowaniem zintegrowanych działań marketingowych;
- Marketing jako filozofia biznesu, co sprowadza się do umieszczania klienta w centrum wszystkich działań w organizacji i tak zwanego „myślenia klientem”;
- Marketing jako proces wymiany, w ramach której klient otrzymuje oferowaną przez organizację wartość, firma zaś zyskuje na tym zwykle wartość pieniężną;
- Marketing jako narzędzie zaspokajania potrzeb klientów;
- Marketing jako katalizator zmian, który pomaga odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
Koncepcja Davida Jobbera i Fiony Ellis-Chadwick
Ostatnią definicją, jaką chcielibyśmy Wam przybliżyć, jest ta zaproponowana przez Davida Jobbera i Fionę Ellis-Chadwick. Według nich:
„Koncepcja marketingu zakłada osiąganie korporacyjnych celów poprzez zaspokajanie potrzeb i przekraczanie oczekiwań klientów lepiej niż konkurencja”.
Można tu zatem wyróżnić trzy czynniki:
- Orientacja na konsumenta, czyli działalność korporacyjna skupiająca się na osiągnięciu satysfakcji klienta
- Wspólny wysiłek, czyli rozumienie, że każdy z pracowników firmy jest odpowiedzialny za satysfakcję klienta
- Osiąganie celów, które sprowadza się do przekonania, że cele korporacyjne można osiągnąć poprzez satysfakcję klienta.
A jakie są Twoje cele? Zostaw swój e-mail i dowiedz się, jak zostać profesjonalnym marketerem CIM.
Warto zapamiętać
Podsumowując, z dzisiejszego wpisu dowiedzieliśmy się, że:
- Marketing to przede wszystkim orientacja na klienta. Ważne jest również, aby odpowiadanie na jego potrzeby przynosiło zysk organizacji.
- Istotnym jest również, aby wszyscy pracownicy organizacji rozumieli znaczenie klienta w funkcjonowaniu biznesu i osiąganiu celów.
- Marketing to zatem również proces zarządczy, filozofia biznesu i katalizator zmian.
Bibliografia:
- Ph. Kotler, G. Armstrong, „Marketing. Wprowadzenie”, 2016, wyd. 10.
- Ph. Kotler, G. Armstrong, „Principles of Marketing”, 2018, wyd. 17e.
- CIM, „Applied Marketing. Official Module Guide”, 2019.
- Jobber, F. Ellis-Chadwick, „Principles and practice of marketing”, 2016, wyd. 8.
Dla kogoś, kto poznaje, czym jest marketing, artykuł może wyjaśnić podstawowe kwestie. Warte zapamiętania.
Ciekawy wpis
Ciekawy wpis, odwołujący się do wartościowych źródeł. Dobra lektura dla osób, które chcą zacząć przygodę z e-marketingiem.